Vardzia-Vale

13 oktober 2018 - Gavazi, Georgië

De dag begon goed: verslapen. Jammer dan, gaan we gewoon later weg. We moeten een klein stukje, tot Khertsivi, terug om op de hoofdweg te komen. En dat is niet richting grens want we hebben ons bedacht. We gaan niet in Aktas de grens over maar richting Zwarte Zee en dan naar de grens. De route terug vanaf Vardzia naar Akhaltsikhe is een van de mooiste van Georgië. In Akhaltsikhe bezoeken we het Rabat, de oude stadsvesting. Het fort is gerenoveerd maar dat is te goed gedaan. Het is zo netjes dat het alle sfeer mist. En omdat we toch in de buurt zijn gaan we ook nog even naar het Sapara-klooster. En dat is een verrassing;  het kerkje heeft prachtige fresco’s.

We rijden verder richting Kibe want daar willen we de grens over naar Turkije. Tot Zarzma gaat het goed. Maar dan is het asfalt op en gaat het off-road verder. Nou, dat hebben we deze reis wel genoeg gehad dus we gaan terug. We gaan wel bij Vale de grens over. We stonden onderaan een kloostertje dus daar ook nog maar even kijken. Het kan tenslotte zomaar het laatste klooster zijn in Georgië. En ook hier weer prachtige fresco’s. Dat maakt de 30 kilometer die we terug moeten ruim goed. De navigatie probeert ons ieder geitenpaadje langs de route in te krijgen omdat dat de kortste route naar de grens is. We trappen er niet in; we rijden gewoon via de hoofdweg naar Vale. Op een terrein naast het politiebureau parkeren we de auto voor de nacht. Morgen nog een paar kilometer naar de Turkse grens.

Kilometerstand: 108958