Vardzia

13 oktober 2018 - Gavazi, Georgië

We besluiten spontaan om vandaag een “rustdag” in te bouwen. Dat wil zeggen, de camper schoonmaken binnen en buiten en natuurlijk de heuvel op lopen naar de grotwoningen.

In het verleden waren in Vardzia ongeveer 6000 grotwoningen waarvan er nu nog zo’n 350 over zijn. Om de veiligheid van de bewoners te garanderen waren de woningen alleen via verborgen toegangen bereikbaar. Door een aardbeving scheurde een groot deel van de berg af en daarmee verdween ook het grootste deel van de woningen. De overgebleven woningen werden door de aardbeving echter ook van de buitenzijde zichtbaar en bereikbaar.

Een bezoek aan de huidige grottenstad is zeker de moeite waard. De woningen en zeker de nog overgebleven kerk met prachtige muurschilderingen, alles uitgehouwen in de rotsen, zijn indrukwekkend. In de stad zijn verschillende gangenstelsels en een ondergrondse bron voor de watervoorziening. Er is nog 1 woning in het complex bewoond, vermoedelijk wonen daar de nonnen die in de kerk en op de parkeerplaats winkeltjes runnen.

Terug bij de camper bedenken we dat we voor het uitzicht beter aan de andere kant van de rivier kunnen gaan staan.

Het resultaat van het schoonmaakwerk is toch wel prettig. We zijn kilo’s stof kwijt en dat geeft een schoon gevoel. Nu maar hopen dat de rest van de reis niet meer zo stoffig is.