Trabzon-Sebinkarahisar

20 oktober 2018 - Yelkovan, Turkije

Ook vandaag weer mooi weer. Henk probeert de display van de koelkast in orde te maken en ik ga hardlopen langs de Zwarte Zee. Daarna gaan we naar de Aya Sofya.

De Aya Sofya werd als kathedraal gebouwd maar is al eeuwenlang in gebruik als moskee. In twee van de portalen zijn nog heel mooie fresco’s te zien. Omdat in de moskee een soort plafond is gemaakt zijn de fresco’s in de koepel niet zichtbaar. Christelijke afbeeldingen in de gebedsruimte gaat blijkbaar net iets te ver. We doen nog even boodschappen op de markt en daarna gaan we verder.

De weerberichten zijn niet super dus in plaats van naar de meren bij Elazig te gaan, rijden we richting Nemrut Dagi. In de hoop dat het daar maandag of dinsdag helder genoeg is om de berg op te gaan. We volgen de kust naar Giresun, ook nu weer heel veel flats langs de route, en rijden dan door een somber donker dal. Om het leuk te houden begint het ook nog te regenen. Het wordt beter als we de Egribel Gecidi, 2200 meter, over gaan. Overigens staat ook deze weg op het lijstje van dangerous roads. Geen idee waarom. We laten de wolken achter ons en af en toe schijnt de zon zelfs. In Sebinkarahisar vinden we een overnachtingsplaats bij een park. Net op tijd want het is donker en het begint weer te regenen.

Kilometerstand: 110195