Tarkhany-Saratov

5 juli 2018 - Saratov, Rusland

Van de politie moesten we voor 8.00 uur weg zijn dus om 7.50 uur rijden we weg. Einddoel is Saratov, de laatste grote stad voor de grens met Kazachstan.

Na 100 km linksaf naar Petrovsk om brood te halen. Een slaperig stadje met een grote kerk. De bedoeling was om verder binnendoor te rijden. Leuk geprobeerd; na een paar kilometer veranderde het asfalt in gaten met af en toe een stukje asfalt om te eindigen in gaten, hobbels, wasbord etc. Dus maar een weggetje terug naar de hoofdroute gepakt en die verder gevolgd.

Langs de snelweg staan regelmatig grote monumenten. We gokken dat het de grens van de gemeente/regio aangeeft. De monumenten worden keurig onderhouden. Ook de berm wordt netjes bijgehouden door mannen met een bosmaaier. Saai maar ja, de kans dat je werkeloos eindigt is niet heel groot.

We dachten lekker vroeg in Saratov maar dat viel tegen omdat we de klok weer een uur vooruit moeten zetten. De camperplaats was geen tien; bij een park parkeren langs de stoep en ook nog 7 kilometer van het centrum. Besloten om ergens anders iets te zoeken. Terug in de stad kwamen we op de brug over de Wolga terecht. Dat was niet de bedoeling maar wel leuk. Wat een gigantische rivier. Het idee van een boottochtje was gelijk over; dan zie echt alleen maar water.

Parkeren viel nog niet mee met dat grote ding. Tot we ergens stopten en een aardige jongeman vroeg of hij ons kon helpen. Daarmee was het parkeerprobleem opgelost; hij was klaar met werken en wij kregen zijn plaatsje. Even langs de Wolga gelopen en toen verder de stad in. Misschien geen supermooie stad maar wel gezellig. De mix van winkels en horeca maakt het levendig. De overdekte markt was al dicht dus die is voor morgen. Wel vlakbij de markt een parkeerplaats gevonden. Buiten gebruik maar in overleg met de politie mogen we hier wel overnachten. Lang leve Google Translate.

Voor vandaag genoeg gedaan, morgen gaan we naar de markt.