Rjazan-Tarkhany

4 juli 2018 - Kamenka, Rusland

Na 22.00 uur drank kopen mag dan een probleem zijn, om 8.00 uur is het dat niet. Wijn en vers brood ingeslagen en dan op pad.

Vandaag gaan we naar Tarkhany, bijna 500 km naar het zuidoosten. Geschatte reistijd: 8 uur exclusief pauzes en alleen als je rechtstreeks gaat. De route brengt niet veel nieuws, lange rechte stukken weg met heel af en toe een dorpje. Wel regelmatig stukken met kramen langs de weg. Per regio verschilt het aanbod: met schapenvel gevoerde hesjes (altijd lekker bij 30 graden), schoenen, fietsonderdelen of kermisachtige knuffels. En wat we in Moskou niet konden vinden: mooie matrosjkas. Bij een vrouwtje toch maar eentje gekocht. Natuurlijk afdingen. waren we allebei blij. Uiteindelijk was iedereen blij met de prijs. Als aandenken hebben we haar een sleutelhanger met een Delfts blauw klompje gegeven waarop zij mij een paar kleine gevlochten schoentjes gaf. Tegen het eind van de middag werden bij een hele rij restaurantjes de BBQ aangestoken om spiesjes te grillen. Een specialiteit van de regio.

Het laatste stuk van de route ging over een secundaire weg. Leuke dorpjes met mooie (oude) houten huisjes. Op een hoogte van 4 m liep een leiding langs alle huizen. Het leek een waterleiding (huizen zonder leiding hadden een waterput?) maar dat lijkt een beetje vreemd als je bedenkt dat het hier in de winter behoorlijk koud wordt. Voor een gasleiding was hij wel heel dik.

Rond 18.00 uur waren we op de camperplaats. Voor vannacht is dat het parkeerterrein bij het Lermotov-museum. Echte campings zie je hier niet. Soms staat langs de snelweg een bordje met een tentje maar dat zijn gewoon parkeerplaatsen voor vrachtwagens. Na verloop van tijd kwam er een agent die vond dat we daar niet mochten staan. Dankzij het feit dat we allemaal gedronken hadden konden we blijven.

Kilometerstand: 92365