Moskou-Rjazan

3 juli 2018 - Kamenka, Rusland

We zouden hier nog dagen door kunnen brengen maar helaas vandaag vertrekken we uit Moskou. De komende tijd gaan we heel veel kilometers maken. Als afscheid een rondje hardlopen in het Sokolniki park.

Moskou uitkomen is geen kleinigheid. Uren rijden over de rondwegen en door de buitenwijken voor je eindelijk de stad achter je kunt laten. Onderweg zie je wel heel goed hoe zo’n typisch Russische buitenwijk er uit ziet: veel flats in alle staten van verval en weinig groen.

In Dubrovitsy bij de Kerk van het Teken van de Gezegende Maagd gestopt. Het is geen traditionele Orthodoxe kerk met uienkoepels, maar een met een kroon. Wel een mooie kerk ook al stond binnen alles in de steigers. Het interieur werd met heel veel lichtblauwe verf en bladgoud opgeknapt.

De route ging voornamelijk over de snelweg, de M5. Wat niet betekent dat je langs de weg geen groentekraam kunt zetten. Of bij gebrek aan handel, jezelf kunt aanbieden. Iets wat je helaas vaker ziet langs de doorgaande wegen. Fietsen op de snelweg mag, maar dan wel aan de verkeerde kant. Toen we de snelweg beu waren zijn we afgeslagen om een stuk over de secundaire weg te gaan. Het wegdek is wat minder maar wel een mooier, glooiend  landschap glooiend met korenvelden en koolzaadvelden.

De overnachtingsplaats is het parkeerterrein van een hypermarkt in Rjazan. Verse vis, chocoladecroissants, drank, drank en nog meer drank, levensmiddelen uit de hele wereld verkopen ze hier. De supermarkt was tot 23.00 uur open dus wij dachten om 22.15 uur nog even de wijnvoorraad aan te vullen; eerste kassa “njet” dus naar de tweede. En wat blijkt, na 22.00 uur wordt er geen alcohol verkocht!

Het parkeerterrein is ook het ontmoetingspunt van de jeugd. De auto’s, met harde en minder harde muziek, reden af en aan. En maar foto’s maken van de campers. Verschillende stelletjes binnen laten kijken. Leuk al die enthousiaste jongelui.

Rond 0.30 uur ging iedereen weg en was het ook voor ons tijd om te gaan slapen.

Kilometerstand: 91928

1. Jakkie:
    5 juli 2018
    Mochten ze binnenkijken in ruil voor drank?😆
  2. Marcella van der Sluis:
    8 juli 2018
    Wij waarderen jullie verslaggeving: compact, informatief en met leuke details.