Moskou

2 juli 2018 - Kamenka, Rusland

Om 10.00 uur waren we weer op het Rode Plein. Deze keer moesten we wel in de rij staan om kaartjes te kopen voor de Basiliuskathedraal. Gelukkig ging het vrij snel; met een half uur waren we binnen. Hij is niet alleen van buiten prachtig met al die verschillende torens maar ook binnen heel bijzonder. Rond de binnenste kerk liggen 4 kapellen. Alles met elkaar verbonden door smalle gangetjes. Elke ruimte heeft weer met andere muurschilderingen in andere kleuren. Heel mooi en zeker het wachten waard.

Ik had zo veel foto’s gemaakt dat het kaartje vol was. Gelukkig is in het GUM ook een Sony winkel dus meteen 32 GB bijgekocht. Ook maar gelijk geluncht daar.

Nog wat rondgelopen in de omliggende straten en een kloosterkerkje bezocht. Het geloof speelt hier nog een grote rol. In de kerken zie je ook heel veel jonge mensen die even een kaarsje aan komen steken. Sommige mensen gaan in een kerk alle afbeeldingen en ikonen kussen.

Na de koffie was het tijd om de mooiste metrostations te gaan bekijken. Dus de metro in, bij een station er uit, beetje rondkijken en door na het volgende stations. Na de vier mooiste stations zijn we blijven zitten tot bij skulpturenpark Muzeon. Hier staan beelden die afgedankt zijn of beelden van mensen uit de Sovjettijd.

Langs de Moskva teruggelopen naar het vorig jaar geopende Zaryadye park. Zoals in alle parken in Moskou was het hier ook weer heel druk. Mensen hebben zelf meestal geen buitenruimte dus zij komen naar de parken om te recreëren. De lage zon op de drie kerken naast het park maakte het plaatje compleet.

Het was intussen 21.00 uur en de voetjes waren wel een beetje oververhit dus tijd om terug te gaan naar onze camper. Het wachten op de tram was vandaag een stuk saaier zonder praatgrage Russen.