Kunya-Moskou

30 juni 2018 - Ryazan', Rusland

De wekker liep al om 6.45 uur af. Het was bewolkt en niet veel later begon het te regenen. En dat blijft nog wel even zo. Van 32 graden gisteren naar 14 graden nu.

Vandaag moeten we kilometers maken om in Moskou te komen. De enige weg is de M9, de snelweg. Deze weg is vergelijkbaar met de Wemeldingse Zandweg alleen is de berm breder. Daar mag je gewoon stoppen en er zijn ook bushaltes langs de weg. De kwaliteit van de weg is wisselend, van stukken spiegelglad asfalt tot hobbelig stukken met grote gaten en spoorvorming. Tot Rzhev was er niets te zien. Alleen braakliggend groen en bomen. En velden vol berenklauw.

In Rzhev gestopt om brood te halen. Op zoek naar bubbeltjeswater schoot er gelijk een man te hulp. Ook bij de kassa bleef hij een beetje bij ons in de buurt. Deze aardige man stond later buiten op ons te wachten omdat hij wilde weten of wij met onze pinpas hadden betaald. Hij keek een beetje sip toen bleek dat dat gelukt was; zijn pas werkt bij ons niet.

Zo’n 60 km voor Moskou veranderde de tweebaansweg in vierbaansweg en weer een stukje verder in zesbaansweg. Een uiteindelijk via acht banen naar een tienbaansweg. Ook al is het zaterdag, het is net zo druk als op de periferique. In een buitenwijk werden we door de politie aangehouden voor controle van de auto- en de verzekeringspapieren. Geen probleem want alles is in orde.

Wat verder nog opviel onderweg: Russen houden niet van kleine autootjes en van cabrio’s. Er rijden hier heel veel Mercedessen, BMW’s,Audi’s en grote Japanners rond. Ze rijden zigzag, iedere opening op de andere baan wordt benut. Je ziet bijna geen vrouwen achter het stuur en er rijden geen scooters en brommers.

Om 14.45 uur waren op camping Sokolniki, in het centrum van Moskou. Nette kleine camping met alle voorzieningen. Ook al zijn er maar 40 plaatsen, het staat lang niet vol. Meteen in de stappers en op naar de stad. De tram stopt 300 m van de camping en brengt ons in 10 minuten naar de metro. Met de metro verder en vlakbij het Bolsjoi uitgestapt. En dan sta je ook meteen in het hart van de stad.

Omdat we er op gerekend hadden dat de rit naar Moskou langer zou duren, hebben we geen plannen gemaakt. Gewoon maar een beetje rond gaan kijken dus.

Richting Rode Plein lopend kwamen we al snel tot ontdekking dat je alles wat bij ons te koop is ook vindt. Starbucks, KFC, de Mac Donalds. Maar ook alle merken van Adidas tot Zara hebben hun winkels hier. En natuurlijk Scada, DKNY, Chanel en alle andere dure merken die je kunt bedenken. Even bij het Tsum warenhuis binnen gegaan, een mooi gebouw in retrostijl. Als je beneden staat kijk je omhoog naar de verschillende etages.

Verder naar het Rode Plein. Voor je daar op mag moet je eerst je tas laten controleren en zelf door een scanner lopen. Extra beveiliging in verband met de voetbal. Want hier, waar een tribune staat met een livescreen, komen de voetbalfans bij elkaar.

Wat een indrukwekkend plein! Aan het plein staan onder andere het historisch museum (in het rode gebouw), het GUM warenhuis en de Basilius kathedraal. Jammer van die tribune. Daardoor mist het wel wat van zijn statigheid.

Daarna naar het GUM gelopen. Ook dit is een prachtig gebouw en ook weer met heel veel shops. Wat rondgestruind over de verschillende galerijen en etages. Intussen was het toch wel tijd om iets te eten dus een Chinees restaurantje opgezocht in het GUM. Wel grappig dat bij alle dure winkels dan alleen maar goedkope restaurants zitten. Blijkbaar heeft nog niemand bedacht dat je de prijs van het eten kunt aanpassen.

Nog een kijkje genomen in het parkje langs het Kremlin en de dag afgesloten met een gin-tonic op een terras.

Kilometerstand: 91587