Konursu Belediyesi-Bayburt

17 oktober 2018 - Konursu Belediyesi, Turkije

Vandaag willen we naar Uzungöl, een meer hier in de buurt. Vanaf onze overnachtingsplaats ongeveer 50 km. We beginnen goed: blauwe lucht en zon; een smalle geasfalteerde weg; leuke dorpen en mooie vergezichten. Onderweg zijn wegwerkzaamheden en de mannen nodigen ons spontaan uit voor de thee. Met de app erbij een aardig gesprek kunnen voeren. Als we verder gaan het eerste obstakel: een vrachtwagen langs de weg. Met moeite en veel aanwijzingen kunnen we er langs. Bij de afslag naar Uzungöl besluiten we door te rijden omdat de weg slecht is en we geen zin hebben in onverhard. Een stukje verder staan twee borden naar Caykara en Of. We gaan rechts, de beste weg van de twee. Een paar bochten verder wordt de weg steeds minder: onverhard, geen vangrail, een tegenligger zou een ramp zijn. Dit zou zo’n 70 kilometer doorgaan. Ook hier hebben we geen zin in dus draaien (niet zo makkelijk). We gaan wel via Bayburt terug.

Dat gaat niet zomaar; in Cigdemlik worden we aangereden. Gelukkig niet door de eerste de beste maar door de burgemeester himself. Niemand gewond maar het herstellen van de schade aan de camper wordt wel een dingetje. Dus toch maar de politie erbij. Dat duurt even en ze spreken natuurlijk geen woord buitenlands. Gelukkig een collega wel dus die wordt ingeschakeld. De burgemeester blijkt onverzekerd rond te rijden met z’n tractor. Na drie uur hebben zij hun onderzoek afgerond. De burgemeester mag naar huis en wij gaan achter de politie aan naar Bayburt naar het politiebureau.

Er volgt een lange zitting waarin proces verbaal wordt opgemaakt. De tolk blijkt een dienstplichtig militair te zijn en hij heeft dus alle tijd om met ons te kletsen en af en toe iets te vertalen. Hij legt uit waar de beste winkels zijn en dat de plaatselijke garagehouder te duur is. Hij vertelt ook dat de D915, die door Bayburt loopt een van de gevaarlijkste wegen van Turkije is. Hij drukt ons met klem op het hart die weg niet te nemen. We beloven het en vertellen maar niet dat we er al op zaten en gedraaid zijn. De weg naar Uzungöl staat overigens ook op het lijstje (google op dangerous roads Turkey).

Al met al maken ze er een gezellige middag van. Om 17.00 uur is het eindelijk allemaal geregeld en hebben we de benodigde papieren voor de verzekering. De burgemeester heeft nog wel een probleempje want als je niet verzekerd bent en je veroorzaakt een ongeluk dan moet je je alsnog verzekeren maar dat kost dan wel 5 keer de reguliere premie. We hebben geen zin om nog te gaan rijden dus parkeren in het park net buiten de stad. De dag was niet erg zinvol, de ochtend gebruikt om heen en weer te rijden; de middag om de “jandarma” van de straat te houden. Dat moet morgen beter.

Kilometerstand: 109711

1. Hennie Weertman &:
    17 oktober 2018
    dat is niet leuk, maar je kunnen gewoon gebruik maken en veilig rijden met de camper ???
  2. Robert:
    18 oktober 2018
    Wat vervelend. Hopelijk niet te veel schade. Kan de schade gerepareerd worden bij Autobedrijf Bekker.
  3. Habibi:
    20 oktober 2018
    Inmiddels de zijkant met ducktape bij elkaar gehouden en de tijdelijke doe het zelf spiegel vervangen door een orginele fiatspiegel, weliswaar tekort voor de camper maar voor de terureis voldoet deze redelijk. Dus we gaan door.