Bayburt-Trabzon

18 oktober 2018 - Yelkovan, Turkije

Voor we kunnen gaan rijden moet eerst de camper opgelapt worden. Henk gaat met lijm en tape aan de slag en ik ga hardlopen. Om 12.00 uur zit alles weer zo vast dat we kunnen vertrekken. We gaan op het gemak naar Trabzon. De weg is goed maar wel veel tunnels dus we missen grote stukken van het mooie landschap.

In Macka slaan we af om het Sumela-klooster te bezoeken. De wandschilderingen daar moeten spectaculair zijn. We hebben nog een uur voor het dichtgaat dus dat moet lukken. We volgen het dal en parkeren op een bijna lege parkeerplaats om van daar naar boven te lopen. Het voetpad is echter gesloten; we kunnen alleen met de auto de 3,5 kilometer omhoog. Onderweg parkeren we en gaan de laatste kilometer te voet. Beneden hoefden we niets te betalen en ook hier wil niemand geld. We gaan het terrein op naar een klein gebouwtje waar een film draait over het klooster. We kijken even en gaan dan op zoek naar het pad naar het klooster. En dan komt de verrassing: er is maar 1 pad en dat is afgesloten. Bij het loket blijkt dat het klooster tot mei 2019 gesloten is voor renovatie. Jammer, moeten we volgend jaar maar terugkomen. Ineens begrijpen we ook waarom de toegang overal gratis was.

We rijden naar Trabzon en na twee keer een afslag te hebben gemist zijn we op onze overnachtingsplek een stuk buiten Trabzon. Morgen gaan we naar de Iveco-dealer hier in de buurt. Hopelijk kan hij voor een andere spiegel zorgen.

Kilometerstand: 109940