Pazar-Konursu Belediyesi

16 oktober 2018 - Konursu Belediyesi, Turkije

We verlaten ons plekje aan de Zwarte Zee en gaan langs de kust verder. De stadjes en dorpen langs de weg zijn niet bijzonder. De kust doet soms denken aan de Spaanse kust alleen zijn de flats niet voor toeristen maar voor de locals. Geen pittoreske haventjes waar de vissers de dagopbrengst verkopen. De haventjes die er zijn, zijn alleen alleen om er vakantiehuisjes neer te kunnen zetten.

We gaan dus maar snel kijken hoe het achter de kust is. De eerste kloof is heel smal en donker en loopt dood. De bouwputten maken het niet leuker. Bij Eskipazar slaan we opnieuw af; we willen via Ispir en Dikmetas naar Uzungöl. Mooie route langs de rivier met af en toe een gammel uitziend opgelapt bruggetje. Het is een nieuwe weg, gebouwd om de oude weg naar Erzurum te ontlasten. Onderweg in een dorpje stoppen we bij het postkantoor om een tolvignet te kopen. Het duurt even want buitenlandse toeristen zijn hier zeldzaam dus ervaring met een tijdelijke vignet hebben ze niet. Om de pas over de Ovit Davi Gecidi te omzeilen is er een lange tunnel aangelegd. Natuurlijk gaan wij over de  pas. Ruig, kaal landschap en af en toe een dorpje. Je vraagt je af hoe mensen hier in de winter kunnen leven in halfsteens huisjes met een golfplaten dak. Aan de andere kant van de pas wordt nog druk aan de weg gewerkt. Verschillende tunnels zijn al klaar; nu alleen nog de verbinding tussen de tunnels regelen.

In Ispir slaan we af naar het westen. Het is een smalle weg maar zoals alle wegen hier in goede staat. Al snel blijkt dat deze extreem bochtige “hoofdweg” niet breder wordt. We schieten dan ook maar langzaam op. In de dorpen onderweg zijn de vrouwen helemaal ingepakt. Ongeveer als in Iran maar alleen niet in het zwart.

Het landschap is mooi maar na een paar uur bochten draaien zijn we het toch wel beu. In Konursu Belediyesi langs het riviertje vinden we een prima overnachtingsplek.

Kilometerstand: 109635