Karakol-Jeti Oguz

22 juli 2018 - Chychkan, Kirgizië

Om 5.00 uur opgestaan en koffie gedronken. De veemarkt is iedere tweede zondag.  Mensen uit de omgeving komen hier naar toe om vee te kopen of te verkopen. Het is een drukte van belang. Mannen met verweerde koppen en vilten hoeden, vrouwen in hun zondagse outfit, veel gouden tanden en grote pakken geld. Er was geen kleinvee maar wel kon je koeien, paarden, schapen en geiten kopen. Een beetje schaap kost zo’n € 60.

We scharrelen wat rond en hopen dat we straks niet zo ruiken als de mensen om ons heen. Als je een paard wilt kopen mag je een proefrit maken dus af en toe is het stof happen. Gelukkig werden de dieren niet mishandeld, verder dan een tik op het achterwerk bij het inladen ging het niet. Na de veemarkt was het tijd voor een douche en koffie.

Intussen was het nog steeds vroeg, 7.30 uur. Op pad naar de Holy Trinity Church. Ondanks het vroege tijdstip was er al een dienst bezig. Veel kinderen in hun mooiste kleren die naar later bleek door de priester gezegend werden. Ook hier liepen de kerkgangers in en uit. Van de oude houten huizen die nog rond de kerk zouden staan, is helaas niets meer over.

Na de kerk even naar het centrum om brood te halen bij de kleine bazaar. Bij een zuid Koreaanse vrouw lekker salades gekocht voor de lunch. Er was ook een winkeltje met door de bewoners uit de omgeving gemaakte spulletjes, van sjaaltjes en hoedjes tot jam en sap. Mooi zijden sjaaltje gekocht voor in Iran. Op zoek naar koud bier kwamen we langs een dameskapper. Mijn beurt dus voor een knipbeurt. Niet zo’n koopje als bij Henk maar voor € 2,50 kan ik er weer zes weken tegen. Ik moet toch maar eens in gesprek met mijn kappertje in Middelburg.

Op weg gegaan naar de 7 stieren bij Jeti Örguz. Tijdens de lunchstop kwam een aardige mannetje langs die ons iets wilde vertellen. Helaas was de man doofstom en is gebarentaal niet onze sterkste kant. We waren net na de middag al in Jeti Örguz. We konden aan het water staan dus tijd voor een wasje. De middag luierend doorgebracht.nog wel richting rotsen gelopen maar het licht was iet fraai. Wel mooie restanten van het Sovjet tijdperk gezien zoals oude tanks en een half bruggetje. Na het avondeten was het best fris dus nog even een kampvuurtje gemaakt.

Kilometerstand: 96835