Yerevan-Chkalovka

2 oktober 2018 - Achtala, Armenië

Vanmorgen is het bewolkt en af en toe spettert het. Voor ons geen zicht op de Ararat dus. Het Genocide-museum gaat pas om 11.00 uur open dus we gaan eerst maar brood halen. Daarna rijden we de heuvel op waar het Tsitsernakaberd en het museum zijn. De officiële naam van het monument is afgeleid van "Zwaluwenvesting", de naam van de heuvel waarop het monument staat.

De naald staat voor de opstanding van het Armeense volk; de vlam binnen de rand van stenen brandt voor de 1 500 000 mensen die omkwamen. Het is een heel mooi, ingetogen monument.

Het museum doet denken aan het Joods museum in Warschau. Ook hier veel indringende foto’s van mensen die systematisch uitgeroeid moesten worden. Deze tentoonstelling maakt nog eens duidelijk dat zoiets nooit meer mag gebeuren.

‘s Middags zijn we naar Echmiatsin gereden, voor Armeniërs een heilige stad. Hier staat de beroemdste kerk van Armenië, de Mayr Tachar, daar zetelt het hoofd van de Armeense-apostolische kerk. Zowel binnen als buiten staat alles in de steigers dus veel is er niet te zien. Van wat we zagen kregen we wel de indruk dat het inderdaad een bijzonder mooie kerk is.

Daarna op weg naar het Sevan meer. Het stuk voor we op de snelweg waren was echt verschrikkelijk slecht. Aan het eind van de middag geparkeerd bij een strandje aan het meer en genoten van de rust.

Kilometerstand: 107139