Vilnius

22 juni 2018 - Vilnius, Litouwen

P1100601Gisteravond buiten gezeten tot het begon te onweren. Vanmorgen was het weer droog maar met 19 graden een stuk koeler. Lekker weertje voor de stad.

Vandaag gingen we, na twee jaar, “op herhaling”. Op het gemak opstarten dus. Niet verkeerd na een wat onrustige nacht door de regen. We moeten niets, dus we gaan gewoon zonder plan op pad.

Vilnius is de stad van de kerken; er zouden er ruim tweehonderd zijn. Vorige keer hebben we de belangrijkste bezichtigd dus vandaag beperken we ons hoofdzakelijk tot de buitenkant. Als je door de stad loopt herken je best veel dingen maar je ziet ook weer veel nieuwe dingen. Naast de kerken staan er ook heel veel andere mooie gebouwen, maar als je je een beetje buiten het centrum waagt dan staan er ook nog heel veel dingen die wel toe zijn aan een verfje (en meer).

Er is duidelijk verschil met Polen. Litouwers zijn veel toegankelijker en de sfeer in de stad is heel ontspannen. De communicatie is een stuk makkelijker omdat iedereen Engels spreekt.

Vilnius blijft een leuke stad. Maar we moeten verder. Morgen vertrekken we naar het noordoosten. Ook dat is een stukje Litouwen wat nog onbekend is.

1. Jakkie:
    22 juni 2018
    Zo, helemaal bijgelezen. Erg gelachen. Leuk om jullie te volgen!
  2. Willem Lee, van der:
    23 juni 2018
    Mooi en jaloers
  3. Robert:
    23 juni 2018
    Eindelijk de link ontvangen. Geniet en relax. Wij waren eind jaren negentig in Vilnius. Er zal wel veel ten goede zijn veranderd.
  4. Rob sombroek:
    24 juni 2018
    hoi Tanny en Henk, het reisverslag gelezen en ik reis met jullie in gedachten mee,
    erg leuk en ik zal jullie steeds blijven volgen.
    Ik was zaterdag met Claudia naar Antwerpen,terrasje en lekker mosselen gegeten.
    goede reis.en tot gauw!
  5. Marcella van der Sluis:
    24 juni 2018
    Hoi,
    Leuk jullie ervaringen te vernemen en de foto’s te bekijken.
    Intussen hebben wij info ontvangen over de overtocht Kiel - Klaipeda. Het lijkt ons wat comfortabeler per ferry de Baltische Staten te bereiken dan via de saaie weg, inclusief de moeizaam, maar wel boeiend te verkrijgen tolkastje. Hoe ruim is jullie kledingkast trouwens?