Tykocin - Briebrza NP

19 juni 2018 - Biebrza, Polen

P1070273Vanmorgen bedacht dat we In plaats van terug te rijden naar het Narew NP beter naar het noorden konden gaan naar het Briebrza NP dat aan de Briebrza ligt.

Het park bestaat voornamelijk uit wetland en heeft de grootste moerassen van Europa. In het voorjaar loopt het moeras bijna helemaal onder en ontstaat een grote plas. Een stukje binnen het park hebben we de auto neergezet om naar een uitzichtpunt te lopen. Makkie, was een keurige houten loopbrug. Vanaf hier kijk je uit over het moeras. Omdat het dit jaar heel weinig geregend heeft staat het moeras nu droog. Bijzonder is dat de weg door het park openbaar is maar zo gauw je daar af gaat moet je een ticket hebben. Er staan dan bordjes “buy ticket” maar er nergens iets te vinden. Bij een infopunt een kaart van het park gekocht en daar bleken ook tickets te koop. Voor 6 zloty p.p. waren we weer legaal onderweg. Hele opluchting. Een stukje verderop was een rondwandeling uitzichtpunt bij een meer. Door ons omgedoopt tot mosquito-trail. Er zaten daar zoveel muggen dat we het rondje niet afgemaakt hebben maar na het meertje terug zijn gelopen.

We wilden de vesting Osowiec bezoeken maar dat was even een dingetje. Volgens hun eigen infoboekjes geen punt maar de werkelijkheid bleek toch iets lastiger. Voor Polen is de vesting en het museum open; buitenlanders moeten een permit aanvragen via een Pools sprekend orgaan in Warschau. Als je die hobbel genomen hebt, moet je 2 tot 3 weken wachten tot de permit afgegeven wordt. Voor ons dus geen vesting. De vesting werd door tsaar Alexander de derde gebouwd om de grenzen van het Russische rijk te beschermen.

Toch is het zo leuk dat we besluiten om hier op de kemping te blijven. Volgens de touristinfo een nieuwe camping maar aan de voorzieningen te zien bestaat ie al zeker 40 jaar. Na het wegzetten van de camper weer in de wandelschoenen voor de volgende hike. Dit keer naar een minder goed bewaard gebleven deel van de vesting.   Lekker relaxte wandeling.

In de loop van de middag verdween de zon achter de wolken maar het bleef gelukkig droog. Morgen kijken of we een plekje kunnen vinden op een camping verder in het noorden van het park.

Kilometerstand: 89987