Samarkand

10 augustus 2018 - Samarqand, Oezbekistan

Om 6.00 uur de wekker af laten lopen zodat we voor de grootste hitte de Registon (zanderig plein) kunnen bekijken. Aan drie kanten van het plein staan madrassa’s. Tussen 1932 en 1952 zijn deze gebouwen prachtig gerenoveerd. Sinds 1991 staat de Registan op de Unesco-lijst. Om 7.30 uur waren we daar, de kassa was officieel nog niet eens open maar de caissière liet ons er wel in. Behalve wat mensen van hier was er nog niemand. De winkeltjes waren allemaal nog dicht waardoor de gebouwen nog indrukwekkender zijn. De architectuur en de kleurige mozaïeken zijn prachtig. Bijna iedereen die daar rondliep wilde met ons op de foto. Leuk maar wel jammer dat vooral de oudere mensen geen Engels spreken waardoor echt contact moeizaam is. Alleen de Ulug’beg staat ‘s morgens in de zon dus gaan we vanavond nog een keer terug om de Sherdor en de Tillakori madrassa’s in de avondzon te zien. Gelukkig maar dat wij met onze camper zo dicht bij dit complex staan.

De volgende stop was bij het mausoleum van Bibi Xanon en daarna oversteken naar de Bibi Xanon moskee. Timur bouwde de moskee voor zijn vrouw, Bibi Xanon. Omdat zij de bouwmeester gekust had moest ze van de minaret gegooid worden. Haar laatste wens was al haar zijden jurken aan te mogen trekken. Dankzij deze jurken overleefde zij de val. De moskee was één van de grootste in die en heeft drie mooie blauwe koepels. Maar helaas bleek het een behoorlijk gammel bouwsel te zijn. Al snel nadat hij klaar was vielen stenen uit de koepel op de gelovigen en pilaren en minaretten stortten in. Aardbevingen deden de rest. Er wordt al 40 jaar gerenoveerd en het gaat nog jaren duren voor alles klaar is.

De bazaar is vlakbij dus even gekeken maar omdat hij niet zo leuk dus is zijn we naar de Hazrat Xizr moskee gegaan. Hazrat Xizr is de beschermer van de reizigers dus daar moet je als toerist wel heen natuurlijk. De moskee zelf is niet echt spectaculair maar je hebt er wel een mooi uitzicht over de omgeving.

Intussen was de temperatuur gestegen tot boven de 40 graden. Dus terug naar de camper en wachten tot het een beetje afgekoeld was. Om een uur of vier terug naar de Registon en de Bini Xanom moskee. Heel mooi bij het licht van de late zon. Daarna was het tijd voor koud bier en eten.

Omdat de Registon ‘s avonds verlicht wordt na het eten weer even teruggelopen. Zeker de moeite waard.