Potsdam - Wrzesnia

14 juni 2018 - Września, Polen

Om 9.30 uur gaan rijden. Natuurlijk eerst in Frankfurt broodjes halen bij de Lidl. Hoe deden we dat eigenlijk vroeger zonder Lidl?

Daarna de grens over naar Polen. Na een stukje snelweg toch maar de B-weg gepakt omdat we geen tolkastje hebben. Na een poosje hier ook allemaal bordjes van Viatoll. Dus volgende tankstation gestopt. (Leuk, hier hadden we al een keer gestaan om te pauzeren.) En ja hoor, een vriendelijke trucker legde ons uit dat we met ons gewicht  van 3800 kg ( totaal, dus inclusief camper) moeten betalen en hoe we dat kunnen regelen.

De theorie was helder maar toen kwam de praktijk. Een aardige Poolse caissière gevraagd om een tolkastje, eerst in het Duits en Engels toen met Google Translate in iets wat ons Pools leek maar bij de dame alleen maar tot gelach leidde. Manager erbij en die bleek een beetje Duits te spreken. Verhaal uitgelegd, hij vertalen naar de juffrouw en jawel het zou goed komen. Intussen was er een bus met militairen aangekomen dus aan ons de vraag om even te wachten. We zijn tenslotte klanten die ze extra aandacht willen geven.

De juffrouw had het toch niet helemaal begrepen dus we stonden weer tegen elkaar te praten zonder op te schieten. De manager die intussen buiten een reclamezeil  aan het ophangen was toch maar weer gevraagd te helpen. Die liet zijn kant van het zeil en het touwtje meteen vallen om te helpen. Z’n maat hulpeloos achterlatend. Dus ik die man maar helpen met het zeiltje. Uiteindelijk hing het zeiltje en vertrokken wij met een tolkastje. Eind goed, al goed.

Via de tolweg tot voorbij Poznan gereden en in Wrzesnia op de camping een plaatsje gezocht. Leuke, kleine camping met direct er achter een meer. Eerst wat gedronken en toen onderzocht of dit een hardloopplaats is. Mooi pad langs het meer. Goedgekeurd.