Pamukkale-Pamucak

7 november 2018 - Selcuk Efes Airport, Turkije

Na een laatste blik op de kalkterrassen vertrekken we naar Efes, ruim 250 kilometer naar het westen. Onderweg veel mandarijnenbomen en olijfbomen. Dat het westen een stuk moderner is dan het oosten zie je vooral aan de vrouwen. Niet meer zoveel hoofddoeken en pofbroeken. Het rare is dat je in de kledingzaken geen kleding ziet voor vrouwen vanaf 30. Het is of heel jeugdig of heel truttig. Wel lekker goedkoop voor mij.

In Efes valt ons weer op dat er eigenlijk geen groepen Europese toeristen zijn. Wel wat individuele reizigers maar ook niet echt veel. Als we wat te drinken halen bij een kraam aan de ingang wordt dat ook bevestigd door de uitbater. Door de problemen met Europese landen blijven de Europeanen weg.

Efes is indrukwekkend. De bibliotheek; het amfitheater, de lange straten met zuilen. Onvoorstelbaar dat dit gebouwd is zonder technische hulpmiddelen. Na een paar uur rondlopen rijden we door naar “Paradise Beach”. We parkeren bij het strand. Jammer dat de zon achter de wolken verdwijnt en niet in de zee.

Kilometerstand: 113026