Beysehir-Pamukkale

6 november 2018 - Selcuk Efes Airport, Turkije

Vandaag rijden we naar Pamukkale naar de kalkterrassen. De weg langs het meer is erg mooi. Daarna rijden we door een net zo mooi heuvelachtig landschap met heel veel appelbomen. Overals zie je appels, niet zoals bij ons in kisten maar los gestort. Verder ook veel vrachtwagens met appels en ook weer suikerbieten. De vrachtwagens gaan beide kanten;  misschien rijden ze alles gewoon een beetje heen en weer. Er volgt nog een meer en dan nog een groot zoutmeer. In de dorpjes zitten de mannen al weer in de theehuizen. Een andere man loopt met z’n koe aan de lijn door het dorp; vrouwen werken op het land. De laatste 50 kilometer is saai met veel bedrijven langs de weg.

Voor je bij het dorp Pamukkale komt, zie je de terrassen al liggen. We rijden naar het parkeerterrein bij de zuidingang. Vanaf hier is het maar een paar honderd meter tot de ingang. Er staan veel bussen en uit die bussen komen vooral Aziaten in grote aantallen.

En dan komen we bij de terrassen. Dat viel een beetje tegen. In het verleden stonden de terrassen vol water maar nu staat maar in enkele water en daar wemelt het van de mensen. De andere terrassen staan droog. Van een winkelier daar horen we dat het water om de paar dagen naar een ander deel van de terrassen gaat. Er is blijkbaar niet genoeg water voor alle terrassen. Toch is het mooi om te zien. En ook wel komisch om al die mensen te zien die op blote voeten over de terrassen glibberen. Heel veel keurige (en minder keurige) Aziatische dames en heren, een paar forse Russinnen in bikini, Indiase vrouwen in sari, het plonst allemaal door elkaar op een paar vierkante meter. En natuurlijk allemaal een selfie maken.

In het praatje met de winkelier komt ook het verschil in politieke voorkeur aan de orde; het zijn voornamelijk de mensen in het armere midden en oosten die kiezen voor de huidige regering, de mensen in het westen zij juist felle tegenstanders.

Als de zon achter bergen verdwijnt gaan we terug naar beneden. Op advies van onze winkelier overnachten we op een groot terrein met uitzicht op de terrassen.

Kilometerstand: 112815