Meghri-Khndzoresk

26 september 2018 - Siah Zhiyeh, Iran

Onze eerste dag in Armenië, een land tussen Europa en Azië. Ongeveer 10% van Armenië ligt onder de 1000 meter en heeft behoorlijk wat bergtoppen boven de 3000 meter. De natuur heeft grote nadelen ondervonden van de vele fabrieken die in de Sovjettijd werden gebouwd. Met de val van de Sovjet-Unie stortte ook de economie in. Sinds eind jaren 90 gaat het economisch beter. Armenië is ongeveer net zo groot als België maar de meeste Armeniërs, 6 miljoen, leven in het buitenland  slechts 3 miljoen leeft in armenie. Deze “buitenlanders” hebben echter veel invloed hier. Ze investeren niet alleen maar sturen ook veel geld en vormen de grootste groep toeristen. De familie en de kerk zijn heel belangrijk voor Armeniërs. Ouderen hebben nog steeds behoorlijk wat invloed op het leven van kinderen en kleinkinderen.

Om 8.30 uur gaan we al rijden. We nemen de oostelijk route in plaats van de drukkere route in het westen. De route voert over een pas van 2200 meter. Aan de zuidkant van de pas zijn de bergen bijna kaal, als we dan over de pas komen zijn de hellingen begroeid met bomen. De route is prachtig alleen het weer zit niet mee. Aan de noordkant is het behoorlijk bewolkt. In Kapan kunnen we pinnen en we dan ook maar boodschappen. Net voorbij Kapan stoppen we even bij het kleine Vahanavank-klooster. Na bezichtiging krijgen we van de abt de zegen en een bonbon.

Eenmaal voorbij Kapan wordt de weg een stuk minder. Het is gewoon zo’n oude Russische hobbelweg met veel gaten. We willen van Kapan direct naar het Tatev-klooster rijden maar na 15 kilometer wordt de weg zo slecht dat we omkeren en de lange route over Goris nemen. En nu we toch bij Goris zijn rijden we door naar Khndzoresk, een grottendorp. We parkeren de auto op de overnachtingsplek en lopen teurg naar het uitzichtpunt. Het fotogenieke dorp ligt verlaten tegen een berghelling.

Kilometerstand: 106596

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Robert:
    26 september 2018
    Ik zal dit verhaal Liana laten lezen. Zal ze leuk vinden.
  2. Liana:
    26 september 2018
    Erg leuk om te lezen. Veel plezier daar en geniet van al het moois. Groetjes Liana
  3. Raoul:
    27 september 2018
    Leuk hoor.... wij hebben deze route ook gereden en het hele land doorkruisd. Als jullie behoefte hebben aan tips&trics over het land moeten jullie maar een PM sturen. Lekker genieten!