Gavazi-Tbilisi

10 oktober 2018 - Gavazi, Georgië

Precies 4 maanden geleden vertrokken we uit Goes. In die maanden hebben we verschrikkelijk veel gezien.

Na een rustige nacht langs de rivier, bewaakt door een zwerfhond, beginnen we aan het volgende deel van de wijnroute. We gaan weer richting Tbilisi en daar het aantal wegen in Georgië beperkt is, rijden we soms dezelfde route als gisteren. Geen ramp want de natuur is van beide kanten mooi.

Onderweg komen we, in een bosrijke omgeving zomaar langs de weg ineens mooie mozaïeken tegen uit de Sovjet-periode. Toch wel verrassend deze kunstwerken uit het verleden op deze plek. Ze zijn een beetje haveloos maar dat maakt het juist mooi.

In Tbilisi eerst naar de Carrefour om boodschappen te doen en de watertank te vullen. Handig zo’n kraan met een slang achter de winkel. Daarna op zoek naar de flat van Helma.

De flat vinden bleek nog niet zo eenvoudig; de nieuwbouwwijk is nog niet echt op orde. Na contact met Helma een nieuwe poging ondernomen en deze keer met succes. Het is een leuke flat, voor Nederlandse begrippen aan de kleine kant voor een gezin van 5 personen maar voor hier normaal. Jammer dat ze hier het woord onderhoud niet kennen. Een gebouw wordt neergezet en dat is het dan. Er is ook geen VvE; bij een daklekkage heb je als eigenaar van de bovenste flat gewoon pech. Dat is dan namelijk jouw probleem en niet het probleem van alle bewoners. Kozijnen vernieuwen of schilderen regelt iedereen zelf. Overigens is het hier normaal dat je een casco koopt. Alles achter de voordeur, ook de wanden zetten, moet je zelf doen. De flat is ook nooit officieel opgeleverd en dat zal ook wel niet meer gebeuren. Nog even lpg tanken en dan naar de parkeerplaats. Eerste stop is de kapper in het winkelcentrum. Na een helf uurtje gaan we verder. Onderweg naar de kabelbaan komen we in een mooi oud deel van de stad terecht. Zaterdag waren we niet zover gekomen. Behalve mooie oude huizen staat er een oude klokkentoren, zo scheef en krom dat de toren van Pisa het schaamrood op de kaken zou krijgen. Vervolgens de rivier overgestoken naar het Rike-park. In het park is ook de concerthal, een prachtig gebouw.

Met de kabelbaan naar boven naar de ruïnes van het kasteel. Zoals wel vaker geldt ook hier dat het van een afstandje mooier is dan van dichtbij. Beneden komen we uit in Abanotubani, het oude gedeelte van Tbilisi met een straat met badhuizen die zwavelhoudend water uit de bronnen gebruiken. Op het pleintje zie je de koepels van de verschillende badhuizen. De mooie gevel van het Orbeliani- badhuis lijkt wel wat op een Iraanse gebouw. In de oude stad zijn al behoorlijk wat huizen gerenoveerd maar er is nog genoeg te doen. Over vijf jaar gaan we terug om te kijken hoe ver ze zijn.

Ook vandaag gaan we wijn proeven. En na deze proeverij weten we zeker dat we geen voorraad gaan inslaan. Op weg naar de camper nog even rondje over de mooi verlichte Peace bridge gedaan.

Kilometerstand: 108534

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade