Ananuri-Gavazi

9 oktober 2018 - Tbilisi, Georgië

We hebben echt geluk gehad met het weer gisteren. Vandaag is wel mooi maar veel sluierbewolking. We rijden vandaag naar de wijnstreek Kacheti. In plaats van terug naar Tbilisi te gaan, tijden we binnendoor via Tianeti, Sioni en dan via de Gombori-pass naar Telavi. Vanaf hier volgen we de wijnroute via Saniori naar Kvareli. Het wordt vervelend maar ook vandaag weer een mooie route door de bergen en daarna door de wijnstreek.

Hier stoppen we bij de Kindzmarauli-wijnmakereij. Hier wordt wijn gemaakt op traditionele Georgische wijze. Dat betekent dat behalve de druiven ook stelen en pitten in een qvevri, een kleipot, gaan. Verder maken ze ook wijn op de Europese manier. Na een rondleiding gaan we wijn proeven. Vier witte en twee rode wijnen later zijn we er uit: de wijn van dit wijnhuis is niet onze smaak.

We maken natuurlijk wel ons rondje door de wijnstreek af. Leuke dorpen waar ‘s avonds de mensen voor het huis op een bankje zitten. De mannen soms met een bordspel, de vrouwen met een handwerkje. Of ze zitten gewoon maar te kletsen. Op straat veel koeien onderweg naar de stal. Vlak voor Velistsikhe vinden we aan de Alazani-rivier een mooie slaapplaats.

Kilometerstand: 108345