Degirmenli-Göreme

28 oktober 2018 - Edikli, Turkije

Van onze overnachtingsplek rijden we over een hoogvlakte naar Soganli waar een paar bijzondere rotskerken zijn. De bergtoppen zijn wit van de sneeuw maar het is prachtig zonnig weer. Onderweg komen we door boerendorpen waar de mannen allemaal buiten in de zon zitten te kletsen. Als we langs rijden horen we ineens “goedemorgen” roepen. De huizen in de dorpen zijn niet oud en behoorlijk groot. Het leven lijkt hier zo slecht nog niet.

De laatste paar kilometer is de weg niet best maar voor het dorp krijgen we echt een probleempje. Het dorp ligt in een kloof en de weg naar beneden is heel smal en steil. Dat gecombineerd met een paar haarspeldbochten maakt afdalen voor ons riskant/onmogelijk. We laten de auto staan en lopen het kaatste stuk. Het dorpje is de moeite waard door de vele rotswoningen. De rotskerkjes zijn klein maar wel mooi. Jammer genoeg zijn er nog steeds mensen die vinden dat fresco’s mooier worden als je je naam er in krast. Een van de kerkjes is helemaal in de grond uitgehakt alleen het torentje is zichtbaar.

Na een kletspraatje met de dames die op het plein poppetjes maken, vertrekken we weer. Op de terugweg kopen we ekmek en lunchen op een parkeerplaatsje in het dorpje.

Over een goede snelweg rijden we naar camping Kaya tussen Ürgüp en Göreme, midden in Cappadocië. Net voor de camping stoppen we bij een uitkijkpunt. Hordes mensen komen uit bussen gerold. Het is vlakbij dus we gaan van de week nog wel een keer kijken op een rustiger moment.

Op de camping zijn we de enige gasten. We kiezen een plekje met uitzicht. De komende dagen wordt dit onze uitvalsbasis. Voor morgen boeken we een tripje met een heteluchtballon.

Kilometerstand: 111917