Bialowieza - Rybaki

17 juni 2018 - Rybaki, Polen

P1070246De accordeonist gaf het al vroeg op. De bruid en haar vriendinnen bralden er nog een tijdje dronken op los maar ook dat hield op.

Na de koffie meteen bij de VVV een gids geregeld voor de restricted area. Duits lukte niet op zo korte termijn dus werd een Engels sprekende “Pawel, Piotr, Malek?? het oerbos ingestuurd met ons. Hij werkt als veldonderzoeker voor de uni van Warschau en spreekt behoorlijk Engels. En in tegenstelling tot de meeste Polen was hij opvallend vriendelijk. (Ook bij ons 5de bezoek aan Polen valt ons weer op dat de mensen hier weinig lachen.)

Het bos is echt prachtig met heel oude bomen waaronder eiken, beuken, wilgen, olmen, populieren. Sommige zijn meer dan 400 jaar oud. De natuur mag hier z’n gang gaan. Dode bomen blijven liggen en daarop groeien weer nieuwe bomen. De Jagiello-eik is in 1974 omgevallen en is nog steeds niet helemaal weggerot.

Er leven 650 bizons met 12 verschillende soorten genetisch materiaal. Dat zijn veel te veel bizons om hier te kunnen overleven dus worden ze in de winter bijgevoerd. Alleen op die manier blijft al het genetisch materiaal bewaard. Behalve bizons leven er elanden, herten en wolven.

Alles bij elkaar hebben we er 4 uur rondgelopen. En Piotr wist ons van alles te vertellen over leven en sterven van het bos. Ook dat er niet meer gekapt wordt nu de EU een boete van € 100.000 per dag heeft opgelegd. Heeft onze Frans toch maar mooi voor elkaar gekregen. Dankzij de protesten van de EU komen er wel veel meer bezoekers waar de plaatselijke bevolking dan weer van profiteert.

Na een late lunch een stukje verder naar het noordoosten gereden en aan de over van het meer van Siemianowka geparkeerd. Lekker relaxed in het zonnetje hangen met een drankje. Het lijkt wel vakantie.

Kilometerstand: 89805