Ashgabat-grens Iran

22 augustus 2018 - Darvaza, Turkmenistan

Vanmorgen met een bus een rondrit door de stad gemaakt. De stad oogt best wel luxe, zelfs de bushokjes hebben hier airco. Hoe de flats en kantoren er achter de voordeur uitzien weten we natuurlijk niet. Eerst naar de moskee en het mausoleum ter ere van de vorige president. Twee jaar voor zijn dood heeft hij zelf het complex laten bouwen. De moskee heeft plaats voor 10.000 mensen. Het is echter te ver buiten de stad om druk te zijn. Ook in Turkmenistan zie je weinig moskeeën en je hoort ook geen oproep tot gebed. Na bezichtiging van de moskee volgde een rondje monumenten, het olympisch stadion en ministeries. De meeste aan de buitenkant van de stad; we hadden echt het idee dat we uit de stad en bij de mensen weggehouden werden.

Na de lunch wilden we met een paar anderen nog even de stad in. Dimitri weer roepen dat hij meeging. En wij weer wachten tot hij verdween. Met de taxi naar de naaister. En daar kwamen we tot de ontdekking dat we de camera misten. Stress, want we hebben wel een tweede camera maar het zou toch vervelend zijn als de foto’s van de afgelopen dagen kwijt zijn. Terug naar de weg in de hoop dat de taxi er nog staat. Helaas, maar toen ik me omdraaide stond onze chauffeur met de rugzak te zwaaien. Geweldig dat die man zo eerlijk was en de moeite nam om ons te gaan zoeken. Opgelucht jurk opgehaald en boodschappen gedaan op de Tekke bazaar. Gauw terug naar het hotel want om 17.00 uur vertrekken we naar de grens.

De grens is om 17.00 uur gesloten dus we parkeren gewoon langs de weg. We mogen absoluut niet de heuvels oplopen want daar is bewaking en die schieten op alles wat beweegt. En dan voorlopig de laatste biertjes en gin-tonics. Alles wat alcoholhoudend is moet opgedronken of weggegooid worden. Als we straks Iran uitgaan zijn we clean.

In Iran hebben we geen internet dus het volgende verhaal komt uit Armenië. Als we wel internet hebben kunnen nog niets posten. Dat kan hier uitgelegd worden als journalistiek werk en daarvoor moet je een vergunning hebben.

Kilometerstand: 100725

1. Willem Lee, van der:
    23 augustus 2018
    Het gaat jullie goed. Fijne voortzetting. Groet van ons.
  2. Hans:
    27 augustus 2018
    Al 5 dagen in Iran. Zal bevallen .Veel plezier.