Altintop-Kahta

22 oktober 2018 - Yelkovan, Turkije

Vannacht is het opgehouden met regenen. Het is nu bewolkt maar droog. Volgens het weerbericht is het op de Nemrut Dagi ook droog. We gaan kijken of dat klopt.

Het is nog ongeveer 200 kilometers naar de Nemrut Dagi. Prima weg en een mooie route. In de grotere plaatsen waar we door rijden zien we eigenlijk alleen mannen op straat. Wie z’n vrouw liefheeft laat haar thuis? Vaak dragen de mannen een traditionele broek met een heel laag kruis gecombineerd met een colbert. De paar vrouwen die we zien dragen vaak lange rokken of bloemetjesbroeken met een laag kruis. En natuurlijk een hoofddoek. Er is de laatste 30 jaar weinig veranderd aan de mode. Zonder de jonge meiden in skinny jeans zou je denken dat het 1985 of zo is. Sinds we in Turkije zijn wordt er weer regelmatig geclaxonneerd, gewoon ter begroeting.

Om 13.00 uur zijn we bij het visitors centre. Hier moeten we de auto laten staan en met de shuttle verder. Het weer klaart steeds verder op en als we in de bus stappen schijnt de zon. “Jeder kriegt was er verdient”. Vanaf de busstop is het dan nog een behoorlijke klim naar de top. Op de top is een 50 meter hoge grafheuvel in de vorm van een piramide. Wetenschappers denken dat hier koning Antiochus Theos (69 – 40 v.Chr.) begraven is. Voor de grafheuvel staan kolossale stenen sculpturen. De grote stenen hoofden van Griekse, Armeense en Iraanse goden zijn afkomstig van enorme standbeelden. De koppen zijn waarschijnlijk door een aardbeving van de beelden afgerold en op een lager niveau terecht gekomen. Het bezoek is de moeite waard; de beelden zijn prachtig. Om te voorkomen dat we Koerdisch gebied komen rijden we tot Kahta over dezelfde weg terug. Daar parkeren we naast het kerkhof in de hoop op een rustige nacht.

Kilometerstand: 110953