Ahar-Tabriz

24 september 2018 - Siah Zhiyeh, Iran

Rond een uur of zeven wordt het druk in stad. Na de koffie beginnen we aan het laatste stuk naar Tabriz, het einddoel voor vandaag. Ook nu is het landschap weer mooi; de heuvels en bergen hebben prachtige kleuren. Je zou voor je plezier een rondje extra doen.

Eenmaal in Tabriz rijden we eerst naar de supermarkt en dan naar het Mosafer-park. Het parkeerterrein is leeg nu de vakantie voorbij is. Saai hoor een park zonder tenten of picknickende families. Dus ook niemand die ons eten brengt vanavond.

Voor we in Nederland vertrokken hebben we de dakluiken afgeplakt tegen de zon. Nu de temperaturen lager worden gaan we het er maar weer aftrekken. Hebben we binnen ook weer wat meer licht. Gelukkig gaat het er dankzij de opwarming door de zon, makkelijk af.

Om 14.30 uur vertrekken we naar de stad. Er staan twee dingen op het lijstje: de blauwe moskee en de bazaar. Het centrum is 5 kilometer weg dus we nemen een taxi en laten ons bij de masjed-e Kabud (blauwe moskee) afzetten. Helaas werd de moskee in de achttiende eeuw zwaar beschadigd door een aardbeving. De schade kon nooit helemaal worden hersteld. In eerste instantie oogt het gebouw heel sober maar als je dan de ingang en de gerenoveerde delen binnen ziet, zie je toch wel dat het ooit een prachtstuk geweest moet zijn. De moskee heeft zijn naam te danken aan de kobaltblauwe tegels die op verschillende plaatsen nog zichtbaar zijn. Na het bezoek aan de moskee duiken we de bazaar in. De bazaar, met een oppervlakte van circa 7 vierkante kilometer, staat op de Unesco-lijst. En hij is geweldig, gezellig en druk. Maar ook sfeervol en relaxed. We brengen er de nodige uurtjes door en nemen dan afscheid van onze laatste Iraanse bazaar.

Na een laatste rondje door de voetgangerszone houden we het voor gezien en gaan terug naar onze housecar.

Kilometerstand: 106058

1. Stien Walraven:
    27 september 2018
    Hier is nog een klein vervolg want het bericht ging te snel weg.
    Wanneer is de thuisreis.
    De groetjes en verder goeie reis van Stien en Ina Goes.
  2. Stien:
    27 september 2018
    Hej Stien en Ina,
    Alles goed hier. Wij zijn dinsdagavond aangekomen in Armenië. Het is weer even om behandeld te worden als gewoon mens. In Iran werden steeds op handen gedragen maar ja daar zullen we het mee moeten doen. Het is hier ineens wel koud. We kwamen met 33 graden uit Iran en hier was het de hele dag 12 graden. We blijven hier nog een poosje en reizen dan door naar Georgië. En Stien, we zijn al sinds Karkara (Kirgizië) op de terugreis. Dat was nl het verste punt van de reis. Maar langzaam maar zeker komen we dichter bij Goes.
    Groetjes uit Armenië