Serack - Bialowieza

16 juni 2018 - Białowieża, Polen

P1070233Lekker geslapen op ons plekje in het bos. Om 9.30 uur gaan rijden. In Brok gestopt om broodjes te halen en voor de zekerheid voor een dag extra proviand ingeslagen. Je weet niet wat ze daar bij dat oerbos wel en niet hebben. De plaatselijke markt bezocht en een oud mannetje gesteund door honing te kopen.

De route naar Bialowieza weer opgepakt. Leuke weggetjes en heel veel landbouw. Kleine langgerekte dorpen en dan ineens, in Biels Podlaska, kom je langs een hele grote Kaufland. Daar maar even gepauzeerd om een broodje te eten en de wijnvoorraad aan te vullen.

Vanaf hier tot Bialowieza is het nog 50 km. Het stuk tot Hajnowka, zo’n 25 km heet de Tsarenroute. Deze weg gebruikten de tsaren als ze er op uit trokken om bizons te jagen. De bewoners van de dorpen waar de tsaar met zijn gevolg doorheen trok moesten met fakkels de weg verlichten. Gelukkig dat Alex niet zulke vreemde dingen van ons verwacht.

In Bialowieza eerst een kijkje genomen in het Pokazowy Zwierzat Reservaat. Niet echt spectaculair maar waarschijnlijk de enige mogelijkheid om een wisent/Europese  bizon of een wolf te zien. Daarna een plekje gezocht om te overnachten. Het oerbos is alleen met een gids toegankelijk dus morgen bij de plaatselijke VVV maar een wandeling regelen.

Het dorp zelf is niet veel aan; veel restaurantjes en pensions. Het is hier waarschijnlijk in juli en augustus hartstikke druk met vakantiegangers uit eigen land. Buitenlanders komen hier niet veel. De laatste dagen zijn we maar twee campers tegengekomen. Natuurlijk Nederlanders.

Jammer dat er in de buurt van onze camper ook een vrijgezellenfeestje was waar iemand met een accordeon optrad die maar een deuntje speelde. Maar goed als de bruid maar gelukkig is.

Kilometerstand: 89742