Qahavand-Aq Chay

18 september 2018 - Qahavand, Iran

Lekker rustige nacht gehad. De laatste kilometers  naar Hamadan gereden. Aan de buitenkant geparkeerd en met een taxi naar de stad. We hebben even geen zin in moskeeën en mausoleums dus die slaan we over. Wat een leuke, relaxte stad. Heerlijk door de stad geslenterd en boodschappen gedaan. In de toeristische plaatsen is er vooral non food maar hier is veel groente en fruit. Het blijft leuk om hier boodschappen te doen. Je bent dan ineens geen toeschouwer meer maar deelnemer. Iedereen bemoeit zich er mee en zorgt dat je goede spullen krijgt. Ook nog een slager kunnen vinden die beef had en een visboer. Weer eens wat anders, meestal is er alleen lam en geit. En natuurlijk kip.

We hebben geen zin om in de stad te staan dus half in de middag toch maar een stukje gaan rijden. Toen we in Razan kwamen was daar een groep zwartgeklede mannen onderweg. Stoppen en kijken wat er loos is. Het bleek een processie te zijn. De mannen zijn in groepen met een voorganger onderweg. De processie wordt begeleid door trommels. Iedere keer als de trommels beginnen kastijden de mannen en jongens (soms nog heel klein) zichzelf met een soort zweepje met ijzeren ringen. De echt fanatieke hebben twee zweepjes. Op die manier kunnen zij zich beter inleven in de martelingen die imam Hosseini moest ondergaan. De oudere mannen slaan alleen in het ritme van de trommel met de hand op hun hart. Wel bijzonder dat we dat meemaken.

Intussen was het best laat dus even buiten de stad een plekje gevonden in een dorpje. Het hele dorp meteen in rep en roer. De burgemeester kwam handje geven en fotootje maken. En een andere dorpeling scheurde er op de brommer vandoor om even later met een watermeloen terug te komen.

Het heeft vanmiddag een beetje geregend en het is nu een stuk koeler, 19 graden nog maar.

Kilometerstand: 104940

1. Robert: