Khndzoresk-Akhta

27 september 2018 - Saravan, Armenië

Als we opstaan is het heel erg mistig; zicht circa 25 meter. En het is zo koud dat ik,vrijwillig mijn Iran-outfit aantrek die alles bedekt. Ik overweeg zelfs even om een hoofddoekje om te doen. Wie had dat gedacht.

We gaan toch vol goede moed naar Het Tatev-klooster. Het zicht wordt niet beter dus eerst maar de camper  kuisen. Om 13.30 uur is het zicht nog steeds heel slecht maar we gaan toch maar met de kabelbaan naar het klooster. Wel een beetje raar dat je helemaal niets ziet terwijl je in een cabine zit met rondom ramen. Het klooster oogt heel mysterieus zo in de mist. Op verschillende plaatsen in de gevels zitten stenen met kruisen. Binnen is het eenvoudig maar mooi. Er zijn wat dames die een kaarsje aansteken en een priester zegent de mensen.

Door de mist is er buiten niet veel te zien. Ook naar de spectaculaire ligging op de rand van het ravijn moeten wij raden. Op de terugreis is de kabelbaan opnieuw in nevelen gehuld.

Met een gangetje van 40 kilometer rijden we richting Sisian. En dan, 15 kilometer verder is de mist ineens opgelost en rijden we bij stralende zon verder naar Zorats Karer, het Armeense Stonehenge. Volgens historici was dit ooit een sterrenkundig observatorium.

We rijden door Sisian en dan langs de rivier terug naar de hoofdweg. Onderweg naar Areni zoeken we een plekje om te overnachten. Boven op de Vorotan-pas is een mooie plek maar het er zo koud dat we doorrijden. Wat lager is het 10 graden warmer en vinden we een goede plek.

Kilometerstand: 106754

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Gaby:
    27 september 2018
    Slaap lekker....
  2. Robert:
    27 september 2018
    Ondanks de mist genieten we van jullie Armeense verhalen. Misschien zien we dat volgend jaar allemaal zelf.