Karkara-Issyk Kul (Kirgizië)

20 juli 2018 - Karakol, Kirgizië

Om 8.30 uur waren we aan de grens. Papiertje inleveren, pascontrole en stempeltje en je bent Kazachstan uit; Pascontrole, autocontrole, douane fles wijn geven en je bent Kirgizië in. Wel vreemd dat de bijrijders de paar honderd meter niemandsland te voet moeten doen maar daar hebben ze ongetwijfeld een hele goede reden voor.

De weg is bar en boos, veel gaten en weinig asfalt maar net als gisteren in de omgeving prachtig, heel groen, grote kuddes paarden, schapen en koeien. Veel wagens met bijenkorven met soms een kraam met honing. Onderweg heel vaak gestopt voor het uitzicht of voor een foto. Tijdens een pauze stopte er een auto. Bleek een jongeman uit Saudie-Arabië te zijn met een reisbureau in Bischkek. Hij was met zijn moeder onderweg die alleen zand en zon gewend is en voor het eerst zoveel groen zag. Leuk gesprek gehad dat eindigde met een fles honing en de uitnodiging om naar Saudie-Arabië te komen. From airport to airport everything free.

In Tjup eerst maar wat Som gepind, een internetkaartje gekocht en boodschappen gedaan waaronder supergoed brood zo uit de oven. Omdat onze auto hier niet verzekerd is zijn we daarna meteen naar Karakol gereden om een verzekering te regelen. Voelt een stuk prettiger. Meteen maar even de parkeerplaats gecontroleerd bij de veemarkt. Als we daar morgen gaan staan hoeven we zondag niet zo vroeg op.

Daarna naar het camp gereden aan het Issyk Kul (schijnt “heet meer” te betekenen). Een heel mooie plaats aan het water met zicht op de bergen van het Terskej Alatoo gebergte en achter ons het Kunej Alatoo gebergte.

Kilometerstand: 96761