Baksuk-Samarkand

9 augustus 2018 - Samarqand, Oezbekistan

Vanmorgen scharrelden er al vroeg nieuwsgierige mensen door het camp. Om 9.00 uur gestart naar Samarkand zo’n 360 kilometer naar westen. De weg is redelijk, vierbaans en weinig gaten. Wel de nodige spookrijders; fietsers, ezelkarren en ook auto’s komen ons tegemoet. Het is hier heel groen, vooral veel velden met mais, meloenen, uien en katoen. (Eenderde van de deviezen komt van de export van katoen.) En zoals vaak, ook hier zijn het meestal de vrouwen die op het land aan het werk zijn.

Overal langs de weg weer meloenen in de aanbieding. Het is verbazingwekkend hoeveel die er te koop te zijn. Op zoek naar brood belandden we bij toeval op een meloenenmarkt. Hoe staan inkopers die de meloenen van de boeren opkopen. Auto’s, busjes en ezelkarren; alles wat maar een beetje geschikt is voor transport wordt ingezet.

Honderd kilometer voor Samarkand gaan we klein stukje door de heuvels. Het landschap is daarna droog en dor. De weg blijft redelijk; de chauffeurs minder. Twee auto’s die tegelijkertijd een vrachtwagen inhalen; en nee,  niet achter maar naast elkaar. Auto’s in de berm om te lunchen, een noodstop bij een kraam; het kan hier allemaal. Henk heeft zich al helemaal aangepast en hangt ook regelmatig op de claxon.

Om 15.30 uur waren we op de camperplaats bij een gesloten hotel op kruipafstand van de bezienswaardigheden. We hoeven alleen maar de straat over te steken en staan dan bij een van de belangrijkste monumenten van de stad. We lopen langs het Ruhabad mausoleum naar het Gur Emir mausoleum. Het mausoleum heeft een prachtige geribbelde koepel. De blauwe kleur komt door behalve blauwe ook paarse, oranje en gele steentjes te gebruiken.

Kilometerstand: 99187