Udabno-Tbilisi

6 oktober 2018 - Ananuri, Georgië

Vanmorgen was het nog steeds koud en stormachtig. Net gestart worden we aangehouden door een stel Nederlandse backpackers; zij willen samen met 3 mensen uit Australië naar Tbilisi maar op zaterdag gaat er geen bus. We hebben twee zitplaatsen maar ja we nemen ze toch maar alle 5 mee. We moeten dezelfde weg terug dus dat is af en toe een stukje slechte weg. Bij een shopping mall aan de stadsgrens van Tbilisi laten we onze passagiers uitstappen, met zoveel personen in een campertje is vragen om aangehouden te worden. Wij rijden door naar een parkeerplaatsen het centrum.

Vandaag is het Tbilisi-dag en het is dan ook heel druk in de stad. We gaan eerst de oude stad, veel smalle straatjes met vooral restaurantjes en cafeetjes. Lekker lunchen met een Georgisch wijntje. De witte is geen tien maar de rode is goed. In het centrum staan opvallend veel mooie oude panden, de meeste zijn wel toe aan een opknapbeurt. De eerste stad op deze reis die potentie heeft om een leuke, gezellige stad te worden zoals bijvoorbeeld Riga. Over de brug, waar allemaal oude auto’s geshowd worden. Hele mooie maar sommige ook gewoon met de roller geverfd. Even in de Tsminda Sameba-kathedraal, de grootste kathedraal van Georgië, gekeken waar net een stelletje getrouwd werd.

Langs het presidentieel paleis terug naar de oever van de Mtkvari. Daar is het pas echt druk, de ene BBQ na de andere, veel vlees, veel rook, veel drank en nog meer mensen. Er worden ter plaatse hele varkens in stukken gehakt om te roosteren. Terug in de oude stad een wijnbar gezocht. Verschillende wijnen geproefd. Bij sommige is het echt even wennen aan de kleur (appelsap) en aan de totaal andere smaak dan de wijnen die wij kennen. Maar gelukkig toch een rode en een witte gevonden die smaakt. Als we nog naar de wijnstreek gaan kunnen we gericht inkopen. Daarna lekker gegeten met natuurlijk een wijntje.

Kilometerstand: 107805