Türkistan-Taraz (Aicha Bibi)

13 juli 2018 - Alga, Kazachstan

Bij deze temperaturen zijn we toch wel blij dat we een dakluik vervangen hebben voor een dakluik met ventilator. Het was zelfs een beetje fris vannacht. Vanmorgen was de temperatuur weer heel snel op 30 graden.

Na de koffie naar de markt gereden. Kostte even moeite om een plekje te vinden voor de camper. Wat een leuke markt. Lekker het gewoel ingedoken. Alles wat je maar nodig zou kunnen hebben, verkopen ze hier. Levensmiddelen maar ook kleding, schoenen, brillen en potten en pannen. Meteen begonnen met het eten van een met gehakt gevulde flap. Op straat eten is natuurlijk helemaal fout maar zo lekker. Meloen gekocht en heerlijk vers brood. Ook al is vers, toch voelt iedereen eerst aan het brood of het ook knapperig is. Dus wel vers maar niet zo fris. Even naar een restaurantje voor een kipspies en een cola. In gesprek geraakt met een lerares Engels. Dankzij de ansichtkaarten konden wij laten zien hoe onze omgeving er uit ziet.

Op weg naar onze volgende bestemming nog even bij het treinstation gestopt. Mooi, beetje retro gebouw en netjes gerestaureerd. In de stad doen heel veel oude Mercedes busjes die nog dienst doen in het openbaar vervoer. En er rijden hier oude bussen rond van bijvoorbeeld Arriva. Onderweg wordt er heel veel geclaxonneerd naar ons en regelmatig blijft er een auto naast ons hangen. Gewoon om even te zwaaien. Een eind buiten Türkistan werden we door de politie aangehouden. De agent wees op zijn camera en zei dat we te hard gereden hadden. En wilde graag $100 vangen, maar bij gebrek aan dollars was € 100 ook goed. We hadden echt niet te hard gereden dus Henk zou nee. Daarop vroeg hij wat Henk wat hij dan wel wilde betalen. Niets dus en dat vond hij ook goed. Voorbij Shymkent veranderde het landschap. Eerst wat heuvels en daarna bergen en veel landbouwvelden. Mooie kleuren ook. De overnachtingsplek eerst voorbij gereden om in Taraz te gaan kijken. Ineens weer een heel ander straatbeeld. In Türkistan was de kleding niet heel vlot, hier is het veel moderner met korte rokjes/jurkjes en shorts. Omdat vrijdag de dag is om te trouwen ook veel mensen in feestkleding op straat. Bij een klein parkje bij een klein mausoleum verdrongen de bruidsparen elkaar. Iedereen moest per se voor dat ene ding poseren en de witte duiven loslaten. Wat niet bij iedereen even goed ging. Soms waren de duiven al weg voor de fotograaf de camera gepakt had. De drie stelletjes waren in drie limousines gekomen, de een nog kitscheriger dan de andere. Later zagen we bij een andere fotolacatie nog zeven van die auto’s staan. Wat bij ons tot de vraag leidde hoeveel van die dingen er in de stad rondrijden. De overnachtingsplaats was bij het kerkhof direct achter het mausoleum van Aisha Bibi.

In de loop van de middag kwam er steeds meer bewolking. Het was gelukkig ook een stuk koeler. Terugkomend van Taraz begon het zelfs te druppelen. Voor het eerst in weken.

Kilometerstand: 95615