Qom-Meybod

1 september 2018 - Shiraz, Iran

Naar Yasd is het ruim 500 kilometer. Ook al zijn de wegen redelijk, we gaan er uren mee zoet zijn. Maar we gaan ons niet druk maken, als we er vandaag niet komen dan morgen maar.

We stoppen dus gewoon lekker in Kashan om 1 van de oudste bazaars van Iran te bekijken. Gelijk in het begin bood iemand aan om ons naar het dak van de bazaar te brengen. Eerst bracht hij ons naar een mausoleum. Daarna gingen we naar de kelder van een wolververij. De schapenwol wordt geïmporteerd uit Australië maar het verven gebeurt hier. Er worden alleen natuurlijke grondstoffen gebruikt. De geverfde wol wordt dan verkocht aan tapijtknopers. Het verven gaat nog echt op de oude manier, in grote ketels. In de kelder konden we met een goederenliften naar het dak waar we uitkeken over de bazaar. Leuk gezicht. Op de verschillende gebouwen stonden vlaggen: een groene vlag is een moskee; een zwarte vlag staat voor een graf en een rode vlag markeert het graf van een martelaar. Nog een bezoekje gebracht aan een pottenbakker en daarna met een paar honderdduizend rial afscheid genomen van onze “guide”.

Verderop in de bazaar werd ik aangesproken door een meisje met, heel uitzonderlijk, knalblauwe ogen. Ze studeert Frans en wil dan gids worden. Ze had van toeristen een paar worden Nederlands en Duits geleerd: mooi meisje en hübsches Mädchen. Dat moeten mannen geweest zijn. Ze had wel een mooi een mooi woord voor camper: house car.

Het was intussen 13.00 uur en we hadden nog maar 100 kilometer gedaan. Dus boodschappen doen en gas geven. Weer een hele saaie route. Alleen kale vlakte en af en toe een paar huizen. Op de weg naar Yasd kom je langs Meybod waar verschillende oude gebouwen staan. Eerst maar naar het oude fort en daar een rondgang gedaan. Vanaf het fort keek je op het oude deel van het stadje. De karavanserai en het ice house waren dicht, niet zo erg want onderweg hebben we er al een paar gezien. Bleef nog het pigeon house over. Verschillende keren gevraagd maar volgens de een was het rechts en volgens de links. Een jongeman wist het wel te vinden en scheurde vooruit op de brommer. Aangekomen nam hij met een armzwaai afscheid. Het pigeon house was erg leuk en mooi gerestaureerd. Daar moeten vroeger duizenden duiven gezeten hebben.

Intussen was het donker dus zijn we in Meybod gebleven. Gewoon de house car geparkeerd bij een park. We zijn er intussen aan gewend om in het park te slapen.

Kilometerstand: 102738