Göreme

1 november 2018 - Merkez, Turkije

Vandaag doen we een rondje met de auto. Eerst naar Ürgüp om boodschappen te doen. We rijden door naar Mustafapasa, een dorpje waar vroeger veel Grieken woonden. Behalve een paar oude Griekse huizen en loslopende honden is er niets te doen. De volgende stop is Avanos. Onderweg daarheen stoppen bij het een uitzichtpunt waar je mooi uitzicht hebt op de Devrent vadisi. Een praatje gemaakt met een man die een broer in Swalmen heeft. In Avanos kijken we even bij een tapijtknoperij binnen. Hier werd ooit een zijdetapijt geknoopt met 550 knopen per vierkante centimeter. Terecht een vermelding in het Guinness Book waard. De zijdetapijten passen gelukkig niet in het interieur; dat scheelt een hoop geld.

Als we na de wandeling door Avanos verder willen rijden krijgen we de melding “motorolie verversen”. Meteen op zoek naar een garage en die heeft gelukkig tijd. Voor nog geen € 30 inclusief olie kunnen we na een half uurtje verder. In Zelve stoppen we weer om naar het openluchtmuseum te gaan. We zien nog meer rotswoningen. De tunnel van 700 meter naar de volgende vallei is dicht. Wij denken dat ie ingestort is. Je ziet af en toe een muurtje dat een hele rotsformatie bij elkaar lijkt te houden. Toch breken er regelmatig kleine maar soms ook grote stukken van de rotsen af. Af en toe ziet het er ook heel spannend uit: een rots als een soort gatenkaas waar dan bovenop een nieuw hotel gebouwd wordt. Rijst meteen de vraag of ze hier aan constructieberekingen doen.

Na Zelve brengen we een bezoek aan Pasabaglari. De Fairy Chimeys zijn hier inderdaad heel mooi. We eindigen de dag in Cavusin. Daar beklimmen we een (gevaarlijke) rotswand om van het uitzicht te genieten.

Omdat we morgen in Göreme willen kijken overnachten we bij het openluchtmuseum daar.

Kilometerstand: 111976