Daran-Khonsar

16 september 2018 - Izad Khast, Iran

Om 9.30 uur staan we bij de telefoonwinkel. De dames proberen met allevrouw ons probleem op te lossen maar jammer genoeg denkt het systeem er anders over. De enige oplossing die zij nog hebben is terug rijden naar Isfahan. Ook twee andere aanbieders kunnen ons helaas niet helpen. De tolk die telefonisch wordt ingeschakeld is ooit in Amsterdam super ontvangen en wil nu graag iets terug doen. Hij regelt dat we in Chadegan een kaart kunnen halen. Gelukkig is dat maar 30 kilometer dus we gaan. Eindelijk, om 16.00 uur zijn we weer online.

We hebben vandaag alleen maar rondgehangen dus we gaan nog een stukje rijden. Als we door Daran rijden is de helft van de weg afgesloten in verband met een bijeenkomst waarin imam Hosseini wordt herdacht.  Mannen en jongens van alle leeftijden stonden op straat te zingen en zichzelf te geselen. Gelukkig alleen symbolisch zonder bloederige wonden. Overigens kwamen we er van de week achter dat de info die wij hadden over Ashura niet klopt. Voor de geïnteresseerden hieronder de nieuwe info.

De Ashura is een islamitische traditie ter afsluiting van de tiendaagse rouwperiode ter herdenking van de martelaarsdood van imam Hosseini, de kleinzoon van de profeet Mohammed. Bij de Slag bij Karbala op 10 oktober 680 werd imam Hosseini onthoofd. Sindsdien wordt hij beschouwd als een martelaar.

De Slag bij Karbala wordt jaarlijks herdacht in onder andere Iran. Tijdens een gemeenschappelijke rouwzang houden honderden sjiieten een soort processie waarbij ze symbolisch de lijkbaar van imam Hosseini dragen en daarbij zichzelf kastijden. Sommige deelnemers slaan met een zwaard tot bloedens toe op hun eigen hoofd, andere zelfkastijders gebruiken geseltui­gen en zwepen waarmee ze hun lichaam tot bloedens toe slaan. Op die manier vereenzelvigen ze zich met het lijden van de martelaar Hosseini.

We rijden verder tot we bij  Khonsar een mooie overnachtingsplek aan een stuwmeer vinden.

Kilometerstand: 104484

1. Charelly:
    16 september 2018
    Weer een geweldig verhaal!
    Zeker een boek waard!
  2. Kitty:
    17 september 2018
    hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag