Cheshmeh Ali-Teheran

28 augustus 2018 - Shiraz, Iran

Vandaag gaan we naar Teheran, z’n 350 kilometer naar het westen. De weg is heel saai, alleen maar dor en droog land met in de verte een keten lage bergen. Natuurlijk is het ook vandaag weer warm, 35 graden halen we makkelijk. Zelfs langs de weg is weinig te beleven, alleen wat kramen met noten en gedroogd fruit. En natuurlijk enorme hoeveelheden druiven en meloenen.

Onderweg 2 pauzes ingelast om twee karavanserais te bezoeken. Die in Ahuan was oud en vervallen maar juist daarom heel mooi; die in Lesjard juist heel mooi gerenoveerd. De kleine kamertjes zijn met veel liefde in stijl ingericht.

Weer zo vreselijk duur getankt, € 0,06 per liter. Bij een restaurantje nog even wat tomaten gescoord, natuurlijk gratis, voor een salade. De laatste 30 kilometer door stedelijk gebied ging gelukkig zonder file dus om 15.00 uur stonden we op de camping. Dit keer op het parkeerterrein bij het graf van Khomeini. Het achterste deel is helemaal leeg dus lekker rustig.

Met de metro de stad in, een ritje van een half uur. We worden hier constant aangestaard en vaak ook aangesproken. Soms alleen om te vragen waar we vandaan komen of waar we naar toe gaan of om “welcome in Teheran” te zeggen maar soms volgt er ook een heel gesprek. Als we in gesprek komen met iemand dan moeten onze antwoorden meteen vertaald worden voor de rest van de reizigers in het treinstel. Degene die met ons kan praten wordt benijdt om deze bijzondere positie.

In de stad gewoon wat rondgestruind. Ook hier in Iran zie je weer dat de winkels die dezelfde artikelen verkopen bij elkaar zitten. Op Vali Asr street waren het vooral sportwinkels. Handig als je iets wil kopen, een keer de straat op en af en je weet wat het aanbod is. Eten bij de Armeense club ging helaas niet door, het restaurant is definitief gesloten.

Met de metro terug en toen kwam de verrassing: het hele parkeerterrein stond vol met auto’s en tentjes. Er werd om 21.00 uur zelfs nog een soort marktje opgebouwd. Ook na 23.00 uur kwamen er nog auto’s aan. Het is een echte Iraanse camping: ongeorganiseerd en chaotisch. Iedereen gooit z’n tent of z’n kleedje gewoon ergens neer. Gelukkig zijn er voldoende voorzieningen en zijn Iraniërs heel netjes. Als ze vertrekken gaat alles de container of de auto in.

Kilometerstand: 102122