Varaneh-Isfahan

9 september 2018 - Isfahan, Iran

Om 6.30 uur werden we midden in de zandduinen gewekt door housemuziek. Altijd leuk. Dan maar opstaan en aan de koffie.

Om 9.30 uur rijden we weg. Dat ging heel even goed. Door de harde wind van vannacht lag er zoveel zand op de weg dat we vast kwamen te zitten. De 3 te hulp geschoten Iraniërs en Henk kwamen al snel tot de conclusie dat er gesleept moest worden. De mannen meteen aan het bellen naar iemand met een vrachtwagen.

Die was er binnen een kwartier. De sleepkabel was wel gebroken maar ach, knoopje er in en gaan. En inderdaad, dat lukte. Betalen voor de hulp mocht niet, het was hem een eer geweest. Wij zouden achter de vrachtwagen aanrijden tot aan het asfalt. Gelukkig maar want een eindje verder bij een heuveltje was het weer prijs; weer vast. De auto terug laten rollen en toen konden we weer. Een van de helpers was een vrachtwagenchauffeur en die stond te trappelen om te rijden. Dus Henk en hij van plaats geruild. Onderaan de heuvel was de weg vrij maar meneer reed lekker door. Voor hem waarschijnlijk de enige keer dat hij in een camper kan rijden. Pas in Varaneh stopte hij maar toen moest hij nog wachten tot de vrachtwagen er ook was. Daar lagen namelijk zijn schoenen in.

Onderweg zien we weer vlaggen langs de weg. Dat zie je hier vaker op bruggen en viaducten. Wat je ook vaak ziet zijn foto’s langs de weg van martelaren uit die plaats. En natuurlijk de foto’s van de hoogste geestelijke leider en van de president.

Langs de route die we volgen staan verschillende pigeon houses. In Ezhyeh stonden er minstens 8; sommige in goede staat maar ook een paar vervallen exemplaren. De duiven werden overigens gehouden voor de mest, de eieren en het vlees. In Barsian nog een moskee uit de tijd van de seltsjoeken bezocht.

Als we door Isfahan rijden zien we zwarte vlaggen langs de weg. Deze vlaggen  hebben te maken met de Islamitische maand Muharram, met als hoogtepunt de nationale feestdag Ashura, dit jaar op 21 september. Volgens de kalender hier is het dan de 10de dag van de eerste maand van het islamitisch jaar: 10 Muharram. Nadat op 1 Muharram (Islamitisch Nieuwjaar) in de moskee het kerkelijke jaar is begonnen, wordt op deze dag pas echt nieuwjaar gevierd. Op 20 september is Tasoua Hosseini. Moslims gedenken dan het martelaarschap van imam Hosseini, de derde imam van de sjiieten.

Na een stop bij de shopping mall met supermarkt De stad ingereden. Op iOverlander hebben we een parkeerplaats gevonden op een paar meter van de beroemde brug, de Si-o-se Pol. Waarschijnlijk niet echt rustig maar wel centraal. Natuurlijk nog even bij de brug gekeken en een rondje door de winkelstraat hier om de hoek.

Kilometerstand: 103986

1. Hennie:
    9 september 2018
    Ik mis hier wel foto's van 😞
  2. Hans:
    15 september 2018
    Het is inmiddels 15-9 en jouw verjaardag. Ik weet niet wanneerje het leest, maar van harte.
  3. Ans:
    kittyklebach@hotmail nl.
  4. Robert:
    15 september 2018
    Tanny, van harte gefeliciteerd. Dit leek me de snelste manier om je te feliciteren.