Sureshjan-Sheikh Ali

13 september 2018 - Izad Khast, Iran

De route naar Farsan en dan naar Chelgerd gaat door een heuvelachtig gebied. Vooral kale rotsen maar wel mooi. In Farsan stoppen we even bij de bakker, natuurlijk is het brood gratis voor ons. V

oorbij Chelgerd komen we in het Kuhrang-dal, het gebied van de Bakhtiaren-nomaden. Veel mannen in deze omgeving dragen hele wijde broeken met een jasje met een beige motief. Overal tenten en grote kuddes schapen en geiten. Sommige families houden ook nog bijen en verkopen de honing langs de weg. Net voor we in een dorp komen worden we weer aangehouden door de politie. Hij vroeg om een paspoort maar hij vond het internationaal rijbewijs ook goed. Misschien wist hij het verschil niet.

Als we in het dorp komen zien we op een veld een groot aantal zwartgeklede mannen in een kring bij de foto’s van verschillende mannen staan. Later werd uitgelegd dat dit waarschijnlijk een bijeenkomst was om imam Hosseini en andere martelaren te herdenken. Ruim voor Ashura zijn regelmatig dit soort bijeenkomsten. In deze periode  mag je niet naar wereldse muziek luisteren en geen geweld gebruiken. Vooral dat laatste is een goed idee.

Voorbij het dorp stopt het asfalt. Lang geleden dat we zo’n hobbelweg hadden. Na 8 kilometer vinden we een mooi plekje langs de rivier. Hier blijven we staan, Gewoon even niets doen. ‘s Middags komen er nog wat auto’s voorbij op weg naar een grot 2 kilometer verderop maar verder is het rustig.

Hier in het dal is het lekker fris, ‘s avonds is het zelfs te koud om buiten te zitten. Is weer eens wat anders na al die warmte.

Kilometerstand: 104231