Qazvin-Ghostin Lar

20 september 2018 - Razjerd, Iran

Midden in de stad overnacht en niets gehoord van al het lawaai. Vandaag is Ashura, de dag dat imam Hosseini vermoord werd. Tegen de middag lopen we naar het centrum. We zijn nog maar net onderweg als we een kom soep in de hand en gedrukt krijgen. Wel lekker zo’n tussendoortje.

We gaan verder naar de stad en daar is alweer een optocht met de groepen van gisteren gestart. Ook nu weer de alams, de muziek en de zelfkastijding. En weer al die mensen op straat. Volgens de een is het vroeg in de middag klaar; volgens de ander gaat het door tot ‘s avonds. Echt veel wijzer worden daar niet van. Om 13.00 uur houden we het voor gezien en gaan we terug naar de camper.

We willen niet nog een nacht in de stad staan dus we gaan rijden. We gaan richting Bahramabad in de Alamut vallei. De route door de bergen is schitterend. In het dal worden we verrast door rijstvelden. Prachtig gelegen langs de rivier. Als we Bahramabad uitrijden wordt de weg versperd door een stoet gelovigen. We sluiten aan en pas als ze bij de moskee zijn kunnen we passeren. We volgen de rivier een eind en gaan via Razmian naar Rajae Dasht terug over een pas van 2367 meter weer richting Qazvin. Jammer genoeg kunnen we niet doorsteken naar de Kaspische zee. Op de pas vinden we een prachtige plek om te overnachten. Wel een beetje fris, om 17.00 uur is het nog maar 17 graden.

Kilometerstand: 105179

1. Henny Capello:
    21 september 2018
    Jullie zitten in een totaal andere wereld ONVOORSTELBAAR indrukwekkend
    lieve groetjes