Potsdam

13 juni 2018 - Potsdam, Duitsland

P1070208Op het gemakje opstarten en dan de stad in. Het is bewolkt en een beetje fris dus lange mouwen aan. Heerlijk weer dus om die 3 km naar de stad te lopen. Na een minuut of 10 kwamen we langs schloss Sanssoucis. Het slot was dicht dus alleen even de buitenkant kunnen bekijken. Het slot staat in een heel groot park direct in de stad.

Potsdam heeft een ontzettend leuk centrum. In plaats van nieuwe, lelijke hoogbouw alleen maar mooie oude gebouwen van maximaal 3 etages. Renoveren waren die Ossies echt goed in. Een rondje door de voetgangerszone gedaan en bij de H&M een vest gekocht; het was toch best wel koud. Daarna heerlijk geluncht in een Thais restaurantje. Voor Henk vooraf Tom Kha soep, voor mij Tom Yum soep. Voor allebei gevolgd door Crispy Duck. Eten waar ik heel blij van wordt.

De stadswandeling voortgezet met een rondje door het “Holländische Viertel”. Een wijkje met allemaal bakstenen huisjes en leuke kleine winkeltjes. Het is net of je in Hoorn of zo onderweg bent. In een Konditorei daar Kaffee und Käsekuchen besteld. Blijft een feestje zo’n stuk taart. Meteen maar besloten dat er vandaag niet meer gekookt wordt.

Na nog een beetje rondscharrelen aan de terugweg begonnen. Deze keer meteen in het centrum al de route door het Sanssouci park genomen. Was een behoorlijke wandeling. Niet echt de kortste weg maar wel leuk omdat er in het park nog verschillende andere dingen waren zoals een molen, de oranjerie en een slot waar nu de universiteit in zit.

Terug in de camper nog een wijntje en een kaasje gedaan, de route voor morgen bepaald. Nog een poosje naar het Russische alfabet gekeken maar dat helpt ook niet echt.

Conclusie: Potsdam is leuk genoeg om nog een keer terug te gaan.

1. Gaby:
    23 juni 2018
    Jammer dat het dicht was. Ik was er afgelopen jaar weer eens en wilde weten of een van mijn weinige herinneringen uit de kindheid misschien bewaard was gebleven?? Samen met opa en de gids op supergrote sloffen in alle gebouwen rond sloffen. Je MOEST echt op de vloeren schaatsen want, zo legde de gids uit, de vloeren zijn uniek vakmanschap en door het 'schaatsen'blijven deze bewaard en worden meteen geboend. En afgelopen jaar...je,hoor, ik had samen met mijn nicht een rondleiding en wij mochten de gebouwen alleen binnen met reusachtige sloffen. Ik was dolblij dat er toch noch iets moois was overgebleven uit het voormalige DDR- tijdperk! Dus....nog een keer gaan!