Otmok-Razan-Say

3 augustus 2018 - Biskek, Kirgizië

Vannacht raasde er een zware storm over. We stonden helemaal vrij en de camper stond dan ook flink te schudden. Gelukkig duurde het niet lang en vanmorgen scheen de zon weer. Het was wel behoorlijk koud op 2500 meter.

Op het gemak koffie gedronken en toen de wandelschoenen aan voor een wandeling in de buurt. Bij de eerste yurt blijven hangen voor een praatje. Een oudere man die daar alleen was; zijn familie bleef liever in de stad. Via de vertaalapp kwamen we aan de weet dat de man schapen, koeien en wat kippen had. Het duurde niet lang voor we bij een volgende yurt kwamen. Daar een gezin met 3 jongens. Het kleinste jongetje van 5 zat en reed op een paard alsof hij er op geboren was. Zij hadden kudde schapen ook 33 koeien en 3 paarden. Daarna nog een man ontmoet met een hele grote kudde schapen, en verder koeien, paarden, een ezel en kippen. Bij verschillende yurts waren schapen geslacht en hing het vlees buiten te drogen.

Omdat het zo leuk was hebben we nog even overwogen om een dag te blijven staan. Toch maar weggegaan omdat we zaterdag wel naar Osh willen rijden. Ook vandaag weer een mooie route. Eerst weer omhoog tot 2800 meter. Nog overal yurts met kaasjes te koop en paardemelk. Toen de kaas op was kwamen de kramen met honing en honingwijn. En steeds meer restaurantjes die forel aanboden. Even een bank beroofd in Toktogul en de route weer opgepakt. De route ging vaak op redelijke afstand langs het Toktogul stuwmeer. Prachtige kleuren van het water en de bergen er om heen. Het meer half rondgereden en illegaal water afgetapt bij een lekke pipeline.

Vlakbij Ketmen Töbö ging de weg weer echt de bergen in om later bij de rivier, de Naryn, uit te komen. Ook dit stuk was weer heel mooi. De rivier prachtig groen in het late zonlicht. Pas om 19.00 uur waren we op de camping. Jawel, een echte camping aan de rivier met strandje en restaurant. Er kwam net een groep jongens aan op weg naar de auto. Toen ze ons zagen hadden ze ineens weinig zin meer hadden om te vertrekken. Praatje pot, camper bekijken, filmpje maken en een heleboel selfies en toen konden ze weg.

Kilometerstand: 98250