Osh

6 augustus 2018 - Osh, Kirgizië

We zijn vandaag nog de hele dag in Osh. Koffie drinken, ontbijten en de krant lezen. Aan het einde van de ochtend begonnen aan een rondje “streetart”. Een bewoner van Osh heeft een aantal oude Russische muurschilderingen/mozaïeken in kaart gebracht. Sommige zijn heel erg leuk maar helaas worden ze niet onderhouden. Tussendoor terug naar de camper om te lunchen en te gaan tanken.

De ronde van vanmorgen afgemaakt en daarna naar de bazaar om thee te drinken. Daarna wilden we naar een speciaal straatje waar handwerkers nog hun beroep uitoefenen. De zoektocht na verloop van tijd opgegeven evenals het zoeken naar een souvenirshop met mooie wandkleden. Dan maar geen souvenir uit Kirgizië. Al lopend door de stad valt het steeds weer op dat mensen hier een duidelijke voorkeur hebben voor gouden tanden. Waar wij ons best doen om het gebit er zo natuurlijk mogelijk uit te laten zien, gaan ze hier voor zoveel mogelijk goud.

Even in een yurt van driehoog gekeken maar de collectie met spulletjes van de zijderoute was minimaal. De trappen op naar de, voor Kirgiezen heilige berg, de Sulajman Too. Meteen onderaan de trap kregen we een dame al een lekkere pannenkoek mee. Op de berg staat een piepkleine moskee waar hooguit 4 mensen in passen. Meestal zit hier een imam die gebeden opzegt. Volgens de legende heeft Babur de moskee laten bouwen om in alle rust te kunnen bidden. Vanaf de berg heb je rondom uitzicht over de stad, zeker als het mooi helder weer is. De stad doet met zijn vele laagbouw en bomen aan als een dorp. De berg via een voetpad aan de andere kant weer verlaten en onderweg het museum bezocht. Het museum is wel leuk omdat het in verschillende grotten is opgebouwd.

Op het gemakje terug naar de camper voor een koud biertje en het laatste stukje Hollandse kaas.