Osh

5 augustus 2018 - Osh, Kirgizië

Osh ligt in de vruchtbare Fergana-vallei. De stad is 3000 jaar oud maar werd in de 13de eeuw door de troepen van Dschingis Khan volledig verwoest en bleef daarna, vergeleken met andere steden aan de Zijderoute, achter in zijn ontwikkeling. De oudste monumenten hier stammen dan ook uit de 19de en de 20ste eeuw. De bevolking bestaat voor 40% uit Kirgiezen en voor 40% uit Oezbeken. De overige 20% bestaat uit Russen, Turken en andere minderheden. De bevolking is behoorlijk traditioneel gekleed maar op de markt is van bikini tot burkini en alles daar tussenin te koop.

Om 9.30 uur stonden wij op de markt. Helaas lag het grootste deel van de handelaren toen nog gewoon op bed. Overal is de markt ‘s morgens vroeg het leukste behalve hier. Een uurtje later was van rust geen sprake meer.

Helemaal achterin was het mannenhoekje. Je kon er terecht voor een partijtje biljarten, siervissen en aquariums of kanaries en duiven. Verder heel veel oud en nieuw gereedschap, tweede-, derde en misschien wel vierdehands apparaten. En kramen waar vijlen en messen gemaakt werden. Voor de dames het bekende aanbod: kleding, huishoudelijke artikelen en levensmiddelen.

In Bishkek zagen we prachtige houten wiegjes met een rond gat in de bodem. Vandaag hebben we geleerd waar dat voor is. Bij het kopen van een wiegje hoort ook de aanschaf van een plastuitje, verkrijgbaar in twee uitvoeringen: voor jongens en meisjes. In het gat komt een plastic beker. Omdat het kindje helemaal ingebakerd wordt blijft het rustig liggen en loopt het plasje via het tuitje in het bekertje onder het wiegje. Slim bedacht en geen gezeur met luiers.

Na een paar uur over de markt rondscharrelen wilden we gaan lunchen. Maar eerst moest er gepind worden. Dat bleek een hele onderneming; de ene na de andere automaat was leeg. Een uur later konden we ons eindelijk een heerlijk soepje met veel vlees, groente en dumplings veroorloven. Het is hier bloedheet dus de rest van de middag een beetje geluierd bij de camper.

Bij de grensovergang naar Rusland is er iets fout gegaan met de datum van uitreizen. We hopen dat dat morgen opgelost wordt zodat we dinsdag gewoon de grens over kunnen naar Oezbekistan. We hebben in ieder geval morgen nog tijd om de rest van de stad te bekijken.