Osh-grens Oezbekistan

7 augustus 2018 - Osh, Kirgizië

Vanmorgen om 9.00 uur naar het douanekantoor. De ingehuurde tolk kwam een uur te laat dus eerst maar even theedrinken. De klanten van het theepaleis waren wel enthousiast over dit verzetje. Daarna terug naar de douane. Een heleboel handtekeningen en 4,5 uur, en 2500 Som verder is het probleem met de uitreisdatum hopelijk opgelost.

Na een snelle lunch zijn we naar de grens gereden. En dan begint het wachten. Naast ons staat een hek en daarachter staan de mensen die lopend de grens over gaan. Waarschijnlijk zijn heel veel dingen hier goedkoper want iedereen is zwaar bepakt. Vooral elektrische apparaten zoals televisie en koelkasten gaan de grens over. De wachttijd maar een beetje ingevuld met praatjes maken met de dames achter het hek. Iedere keer mogen er kleine groepjes doorlopen dus onze gesprekspartners zijn iedere keer vers. De mensen staan hier bij 40 graden in de volle zon te wachten. Geen wonder dat ze vroegen om drinken. We hebben dus maar de nodige flessen water over her hek aangereikt.

Na 3 uur wachten was de uitvoer van de auto geregeld maar het hek ging na een half uur pas open. Gevolgd door een discussie met de douane over papieren die volgens hem nog ingeleverd moesten. Gelukkig was er nog iemand die wist dat we de papieren inderdaad afgegeven hadden en we konden door. Alleen alleen tot het volgende hek maar toch. In dit geval een Oezbeeks hek. De mensen die in de rij gestaan hadden aan de Kirgizische kant stonden nu samengepakt op een pleintje naast de weg. Het wachten was op het open gaan van het hek want daarachter was de paspoortcontrole van Oezbekistan. Eenmaal binnen het hek moesten we eerst de foto’s wissen die we van de menigte gemaakt hadden. Bij de paspoortcontrole moest iedereen voor ons aan de kant. Heel vervelend. Wij wilden gewoon op onze beurt wachten maar de mensen durfden de grenswachter niet tegen te spreken en lieten ons dus toch eerst gaan. Daarna werden wij en de camper nog ingeschreven in het grote boek en werd de camper min of meer doorzocht.

Eindelijk om 20.30 uur waren we in Oezbekistan op onze plaats voor de nacht, de parking 50 meter voorbij de grens. En daarmee hadden we niet te klagen. De laatsten kwamen pas ‘s nachts om 1.00 uur aan.

Kilometerstand: 98494