Khromtau-Qamystybas

10 juli 2018 - Syrdariya District, Kazachstan

Om 8.00 uur vertrokken naar Aral. De temperatuur is goed maar loopt heel snel op; om 12.30 uur was het al 39 graden. Vandaag moeten we 450 kilometer afleggen. Eerst een heel klein stukje slechte weg maar daarna mooi asfalt dus we schieten goed op. Het landschap is vooral steppe met af en toe wat stukken waar het zanderig is. Na een paar honderd kilometer ineens een kudde kamelen langs de weg.

Op de parkeerplaats waar we stopten voor de lunch kwam een man vragen of we wat benzine voor hem hadden. Pech voor hem dat we op diesel rijden. Niet leuk als je hier zonder benzine staat.

Na nog twee uur rijden stonden we in Aral. De stad lag aan het Aralmeer totdat de Russen besloten om voor de irrigatie van de katoenvelden water uit het meer te gebruiken. Langzaam maar zeker viel het meer droog en de omgeving veranderde in een woestijn, een ecologische catastrofe. Ook voor de bevolking is het een drama. Vroeger de vissers en de visverwerkers een baan en een inkomen. Nog even naar het visserijmuseum geweest. Daar liggen een paar bootjes en een stuk verderop is nog een stuk kade met twee kranen. De laatste resten van een bloeiende haven.

In de buurt van Aral wilden we scheepswrakken gaan bekijken. Helaas, dat ging niet door. De meeste wrakken werden verkocht aan Chinese slopers. Er zouden nog een paar wrakstukken liggen maar dat was zo onduidelijk dat we er geen tocht van acht uur in een jeep voor over hadden. Zeker niet bij 40 graden.

Op de markt even boodschappen gedaan. Wat een enthousiasme toen we op markt kwamen; veel toeristen komen er duidelijk niet. De marktvrouwen waren helemaal vereerd dat ze in onze camper mochten kijken.

Daarna doorgereden naar de overnachtingsplek zo’n 80 kilometer verderop. Mooie plek aan het meer.

Kilometerstand: 94508