Khorkhyt Ata-Türkistan

12 juli 2018 - Alga, Kazachstan

Vandaag is voorlopig de laatste echt lange reisdag. Einddoel is  de stad Turkistan. In verband met de warmte al om 7.00 uur gaan rijden. Goede weg met weinig verkeer. Onderweg weer veel kamelen, koeien en geiten langs en op de weg. Af en toe een stadje of tankstation.

Rond 14.00 waren in de stad. Meteen de stad in natuurlijk. Omdat het intussen 45 graden was hebben we het bij een kleine rondgang gehouden. De stad heeft afgezien van het mausoleum van Ahmed Yassawi geen bezienswaardigheden. Het mausoleum Is een heel groot complex midden in de stad. Sheik Yassawi was een dichter en profeet. Na zijn studie in Buchara zag hij als zijn taak om de Koran voor eenvoudige mensen begrijpelijk te maken.

Na het rondje stad eerst maar even terug naar de camperplaats bij het bovengenoemde mausoleum. Vocht aangevuld en even de grootste hitte voorbij laten gaan. Intussen uitgezocht waar de “local market” is.

Om 17.00 uur was het zeker 2 graden afgekoeld en zijn we naar het mausoleum gegaan. Sheik Yassawi was een dichter en profeet. Het mausoleum is een imposant bouwwerk en aan de buitenkant heel mooi. Binnen is het eigenlijk best sober. De tombe zelf staat helemaal weggestopt en daar kun je niet bij komen. Drie keer een bezoek aan dit mausoleum staat gelijk aan de tocht naar Mekka. Ook de andere graven en een ondergrondse moskee bezocht.

Het geloof is hier niet echt streng; het lijkt een soort Islam light. We mochten overal in en gewoon met blote benen en zonder hoofddoek. Bij de bevolking zie je een mix qua  kleding, lange jurken en rokken maar ook broeken, leggings, jeans. Alleen geen hele frivole dingen. Alles al dan niet in combinatie met een hoofddoek.

Op de plek waar wij stonden was het vroeg in de avond een komen en gaan van luxe limousines,zoals verlengde Hummers. Veel bruidsparen bezoeken deze plek om foto’s te maken. Dat er op het parkeerterrein campers stonden was een extraatje. Lekker overal binnenkijken en praatje maken. Kazachen zijn heel nieuwsgierig en open. Ze vragen ook gewoon wat een camper kost.

Kilometerstand: 95238