Khiva

18 augustus 2018 - Xiva tumani, Oezbekistan

Vanmorgen om 7.30 uur waren we al op pad. Het was nog heerlijk rustig in de stad. De kramen waren nog niet opgesteld en de toeristen sliepen nog en de musea en winkels waren nog dicht. Niemand die sjaaltjes, schaaltjes of houtsnijwerk aanbood.

Lekker wat rondgescharreld en de stad nog eens op het gemak bekeken. De minaret (57 meter) van de Islam Hodscha moskee beklommen om van het uitzicht te genieten. Na wat boodschappen waren we om 10.00 uur terug bij de camper om te ontbijten.

Tot een uur of vier hadden we vakantie. Daarna toch nog even de stad in. En gelukkig maar want zowel het Pahlavon-Mahmud-mausoleum als de Juma-moskee zijn prachtig. Afsluitend nog de Ko'xna Ark (oude vesting) zo genoemd omdat op deze plaats een andere vesting stond. In de vesting is een paleis en verschillende kleine moskeeën. De wanden binnen zijn bijna allemaal betegeld mat blauw-witte tegels.

De laatste Sum uitgegeven aan bier en water want morgen gaan we de grens over naar Turkmenistan.

1. Marcella van der Sluis:
    20 augustus 2018
    Hoi Henk en Tanny,
    Af en toe ga ik eens rustig voor zitten om vooral jullie foto’s te bekijken en een paar dagverslagen te lezen. Het valt me op dat veel volkeren een Aziatische uiterlijk hebben. Het lijkt me wel genieten met al die prachtige prachtige steden en landschappen. Vooral die kale groene berglandschappen lijken me prachtig. Veel reis-lezer verder. Groeten Marcella.