Khiva-Dasoguz (Turkmenistan)

19 augustus 2018 - Kushkupir District, Oezbekistan

Om 7.00 uur vertrekken we naar de grens. Al is het maar 60 km, we doen er ruim twee uur over. En dan begint het weer: paspoortcontrole en autocontrole aan de Oezbeekse kant. Doorrijden naar de Turkmeense kant: door desinfecterend bad rijden, paspoortcontrole, auto invoeren, betalen en verzekering regelen. Daarna nog een oppervlakkige controle van de auto en klaar. We hadden er op gerekend de hele dag aan de grens te hangen maar het was hier wonderbaarlijk goed geregeld. Geen onnodige papiertjes, formulieren in het Engels en Engelssprekende douane. Alleen zijn ze wel streng op de route; we mogen van de grens bij Dasoguz naar Asjchabad, volgens hun berekening is dat precies 669 kilometer. En we zijn verplicht om een gids mee te nemen.

Deze keer geen simkaart gekocht. Het mag wel maar de meeste tijd zijn we onderweg in de woestijn dus dan hebben we toch geen bereik. We overnachten op een bewaakte parkeerplaats in Dasoguz.